Genom en livesändning i Adapts nya streamingstudio tar Capgemini sin onboarding till nya höjder

Capgemini genomförde årets onboarding av nyanställda tillsammans med Adapt i vår nya streamingstudio. Under en sju timmar lång livesändning inspirerade de sina nya medarbetare digitalt genom föreläsningar, paneldiskussioner och samtal i studion.

I samband med onboardningen av nya medarbetare intog Capgemini vår Gothia Studio i Göteborg. Under en heldag genomförde de en livesändning med fler än 20 talare och cirka 300 digitala deltagare. Capgemini är ett av världens största konsultföretag inom management och IT. Företaget har i dagsläget cirka 350 000 anställda och är verksamma i över 50 länder. Capgemini Sverige kommer onboarda över 1000 personer under år 2022.

Livesändning i studio
I studion fanns representanter från Capgemini som ledde hela den digitala sändningen.

Utveckla konceptet för att skapa mervärde

BeInspired heter det hybrida introduktionsprogrammet för nyanställda på Capgemini Sverige. Vid tre tillfällen får de nya lära känna olika delar av organisationen samtidigt som de har möjlighet att nätverka, skapa nya kontakter och dela kunskap med varandra. Denna livesändning var en del av programmet och syftet var att skapa stolthet och inspirera de nya medarbetarna. Sändningen var ett steg i att utveckla det som tidigare varit ett Teamsmöte och därigenom skapa mervärde för onboardingen samt finna nya sätt att nå sina deltagare på. Detta är ett återkommande event som företaget genomför varje år.

Det digitala eventet livesändes till över 300 tittare som befann sig på olika platser i Sverige.

Livesändning till en digital publik

Capgemini valde att genomföra delar av programmet digitalt på grund av det stora antalet nyanställda. Detta gav dem möjligheten att samla både ledare och deltagare samtidigt trots att de befann sig på olika platser runt om i Sverige. I studion hade de två moderatorer som ledde livesändning samt att det var över 20 talare som deltog, både i studion och på länk. Samtliga nyanställda kunde därmed vara kvar på sina lokala orter och därifrån följa eventet tillsammans med sina kollegor på plats. Med hjälp av ett digitalt verktyg kunde arrangörerna även kommunicera direkt med sina deltagare. Därigenom minskade distansen mellan studion och de lokala sammankomsterna. Det var cirka 300 deltagare som följde livesändningen.

Intressant inslag om mat i studion

Eftersom Capgemini är ett internationellt storbolag finns således flera nationaliteter och kulturer representerade bland personalen. För att uppmärksamma och knyta an till detta genomförde arrangörerna ett inslag om mat i studion. Det gick ut på att tre av Capgeminis anställda hade fått i uppdrag att ta med sig sin egen matlåda. De hade själva lagat den mat som de brukar äta till lunch vilken de sedan berättade om under livesändningen.

Livesändning i studio
Deltagarna i studion genomförde ett inslag om mat ur ett internationellt perspektiv.

Capgeminis upplevelse av projektet

Att livesända ett digitalt event under sju timmar var en ny upplevelse för samtliga i Capgeminis onboardingteam. De fick därmed både stöttning och vägledning av oss på Adapt under hela planerings- och produktionsfasen. De var också tacksamma över att vi var så lyhörda och fångade deras vision och agenda för eventet. Att vår nya streaminstudio dessutom överträffade deras förväntningar gjorde oss naturligtvis extra stolta. Det som Capgemini var mest nöjda med var nog ändå den breda kompetensen hos våra studiotekniker vilken gav dem en skräddarsydd teknisk helhetslösning anpassad till deras förutsättningar. Så här sammanfattar de projektet:

Att sända BeInspired från Adapts studio gav oss möjlighet att ta Capgeminis onboarding till nya höjder genom en proffsig produktion, engagerade talare och energifyllda facilitatorer som satte BeInspired på kartan både internt och externt. Vi ser fram emot ett fortsatt samarbete med Adapt under 2023 då vi har ännu en ’Show’ framför oss i vår.

Studiopersonal på livesändning
Tillsammans producerade vi Capgeminis livesändning i Gothia Studio i Göteborg.

Adapt stod för hela produktionen

Vi har varit delaktiga i alla delar av processen för att producera och genomföra detta digitala event. Det innebär allt från planering, grafik och teknik till själva studion, sändningen och teknisk personal. Det har varit så roligt att genomföra en sån här spännande och innehållsrik livesändning. Vi tackar för förtroendet och önskar Capgemini varmt välkomna åter!

Välkommen att kontakta mig för mer information om innehållet på den här sidan

Filip Möllergren


Genom en livesändning i Adapts nya streamingstudio tar Capgemini sin onboarding till nya höjder