5. Eventbyrån
Om uppdraget som bröt ny mark och när Adapt såg dagens ljus.
Den femte drömmen – genombrotten.
Nu fanns det bara en väg: framåt och uppåt. Mot större uppdrag, större kunder, högre ersättning – för att lära sig ännu mer och för att växa. Det var något som man skapade av egen kraft men också via sina samarbeten, till exempel med JP Disco. Man arbetade mer och mer professionellt, ekonomin såg allt bättre ut och snart omsattes över en miljon kronor för första gången, vilket kändes helt overkligt.
2006 kunde den första personen anställas och under de nästkommande tre åren blev det fler anställda inom ljud och ljus. Man slog snart igenom fyramiljonerkronorsgränsen och började närma sig fem. DaFreak började bli på riktigt, någon att räkna med, något att till och med försörja sig på.
2008 hyrde bolaget en monterplats på Eventdagarna i Göteborg. En ganska tveksam och rörig tillställning men som visade sig bli en lyckosam satsning i företagets liv. Man fick kontakt med en eventbyrå och blev utvalda att leverera tekniken till en stor konferens för OKQ8. Det var ett två dagar långt möte för nära 600 deltagare som hölls på Billingehus i Skövde.
Det var lite som att kliva in i en ny värld, in i professionellt producerade möten och events. Ljus och ljud var självklart hemmaplan men nu kom också bild in i projektet på ett helt nytt sätt. Det var inte lika sjävklart, då. Plus att det fanns producent, scripta, dialogteknik med separat redaktion, moderator, körscheman på sekunden och det skulle finnas säkerhetsregler och scenteknik som man aldrig hört talas om. Men också, krav på kalkyler och budget och exakthet i leveransen och framförallt – man fick ordentligt betalt. Och arbetstiderna, de var mycket mycket bättre.
Det levererades och överlevererades, det var en enorm ansträngning och anspänning men i slutänden blev det en rejäl succé. Och det blev startskottet för en ny inriktning för DaFreak med uppdrag för kunder som Volvo, Arbetsgivarverket och Husqvarna. Varumärken man aldrig varit i närheten av tidigare.
Och så kom kommentaren från en projektledare på en eventbyrå; ”det är svårt att presentera en partner till oss, som ska jobba med Volvo, som heter DaFreak”. Viking och Jonathan diskuterade. Frågan var känslig, DaFreak hade funnits i tiotalet år och hade ett bra rykte. Den nya världen med möten och events var ny och än så länge osäker. Skulle man gå dem till viljes eller stå fast vid sitt namn?
Förlösningen kom med Peter Hansson på JP Disco. Han hade själv funderat över ett namn som han gillade men inte kunnat använda. Ett namn som anspelade på flexibilitet, an- och tillpassning och på smidighet: namnet var Adapt. Han nämnde det för Viking och Jonathan som gillade namnet skarpt. Och efter att ha köpt loss domänen och fått igenom namnet hos bolagsverket så var saken klar; DaFreak blev en del av historien och Adapt såg dagens ljus.