DHL skapade en biosalong på mässan med en stor bildskärm i montern
Det som började med en bildskärm i montern slutade med en liten biosalong. Tillsammans med DHL skapade vi en kreativ monter där konceptet knöt an till uppdraget de haft under senaste James Bond-filmen. Med en stor bildskärm i montern kunde de visa filmen om sitt arbete samtidigt som besökarna fick en riktig bioupplevelse.
Inför sitt deltagande på mässan D-Congress 2021 kontaktade DHL oss på Adapt för de ville ha en bildskärm till sin monter. Men det som började med en förfrågan om endast en bildskärm blev istället ett samarbete mellan Adapt och DHL. Tillsammans skapade vi en kreativ och inspirerande monter för deras kunder och besökare.
Säkra och effektiva leveranser
Syfte med mässan var att berätta om uppdraget DHL haft i samband med inspelningen av den senaste James Bond-filmen No time to die. Uppdraget de hade fått var att ta hand om logistiken kring all filmutrustning. De hade ansvaret för att transportera den över världen på ett säkert och effektivt sätt. Temat för montern var givet eftersom den nya James Bond-filmen hade premiär ungefär samtidigt som mässan genomfördes. Tillsammans skapade vi därför en monter som skulle ge besökarna en riktig bioupplevelse.
Montern blev en biosalong
Budskapet DHL ville förmedla var att deras leveranser var både snabba och smidiga. För att gestalta detta på ett enkelt och tillgängligt sätt hade de spelat in en reklamfilm om projektet. Med hjälp av en stor bildskärm i montern kunde de spela upp filmen och visa besökarna hur de jobbade. För att sedan knyta ihop konceptet med James Bond-filmen skapade vi helt enkelt en liten biosalong.
Vi tar hänsyn till helheten
När vi planerar en monter är vi noga med att ta hänsyn till helheten som mässlokal, flöden och placering. Därför var det ingen slump att skärmen var placerade på vänster sida i montern. Där skulle den hamna i blickfånget för besökare som passerade i gången utanför. På så vis skapade den uppmärksamhet och montern fick högre synlighet. Många besökare kom också in via en trappa ner till mässhallen. Eftersom flödet av människor var högt just där så stod det också säljare från DHL där. Det högra sida av montern var därmed fri och öppen. Därför kunde säljarna på ett enkelt och naturligt sätt skapa dialog med besökarna och samtidigt bjuda in dem till montern.
Inte bara en monter utan ett helt mässdeltagande
Vi går noga igenom konceptet för montern samt helheten för mässan. Det innebär att vi tittar på allt från planering av montern och placering i mässhallen till hur flödena av människorna som rör sig. En mässa är inte bara en monter utan en helhet som det är viktigt att vara medveten om. Därför utgår vi alltid från hur man bäst skapar uppmärksamhet och dialog med besökarna på ett enkelt, naturligt och inbjudande sätt. Efter genomförd mässan var DHL jättenöjda med både samarbetet, montern och hela sitt mässdeltagande. Vi tackar för förtroendet och hoppas vi ses snart igen.
Är du nyfiken att se fler montrar som vi har byggt tillsammans med DHL? Det kan du göra här.