360-graders LED-skärm installerades på Fotografiska för att visualisera svältkatastrofen i Afrika
Adapt producerade och levererade en 360-graders LED-skärm till utställningen ”What’s on the plate – what children eat” på Fotografiska i Stockholm.
Utställningen, som var en samproduktion mellan Aftonbladet, Fotografiska och Rädda Barnen, ville belysa svältkatastrofen och barnens situation i Afrika. Målet med utställningen var att kunna förflytta besökarna till en annan värld genom att visa 360-graders dokumentärfilmer.
Svårigheten med att exempelvis använda vanliga 360-graders headset är att det bara är du som har på dig dem som kan se materialet. Vilket betyder att du inte samtidigt kan reagera och kommunicera med din omgivning. Adapt fick därför i uppdrag av Fotografiska att ta fram en 360-graders högupplöst displaylösning för att kunna skapa ett rum som gästerna kunde gå in i – där man samtidigt som man såg filmerna också skulle kunna prata med varandra.
Eftersom utrymmet på Fotografiska var begränsat och besökarna skulle stå väldigt nära skärmen kunde inte vanliga projektorer användas. Vi tog därför fram en 360-graders LED-skärm som byggdes upp med vår högupplösta beMatrix LEDskin 3,1 mm LED-skärm. Genom specialtillverkade delar skapade vi ett runt rum som var knappt 5 m i diameter och 4 m högt. Rummet var helt sömlöst och 360-videos kunde spelas runt om hela skärmen. Även genom den öppning där man går in. Uppspelningen av 360-filmerna gjordes med en WatchOut WatchMax mediaserver.
Välkommen att kontakta mig för mer information om innehållet på den här sidan