8. Gasellen

Om gaseller och tyskar och de stora i den stora vida världen

Den åttonde drömmen – den stora vida världen.

Det var inte så att Adapt inte arbetade utanför Sveriges gränser. USA, Italien, Bali, Norden. Projekt för kunder som Nine Yards/XL-Bygg och Billerud Korsnäs hade tagit Adapt ut i världen det senaste decenniet. Men världens stora skulle också komma till Adapt. Kunder och projekt som bara några år tidigare verkat nästan ouppnåbara och otänkbara, knackade nu på dörren och var intresserade. Känslan var att Adapt hade flyttats upp ett par pinnhål och tillhörde nu de riktigt stora. Den känslan skulle visa sig vara helt riktig.

Allt tog form i synnerhet under slutet av 2016, in i 2017 och fick sin stora utväxling under 2018. Grunden lades i form av en rad stora långsiktiga samarbeten, inte minst samarbetsavtalen med Svenska Mässan och Gorm Larsen Nordic samt det stora installationsprojektet ”The Edge” för Saab. Man investerade hårt på bildsidan och blev först i landet med att erbjuda bildlösningar i 4K-upplösning. Verksamheten renodlades och fokus lades på Event/möten, Mässor/utställningar och Fasta installationer. Man investerade i och fick full fart på specialtekniklösningar som till exempel beMatrix, Clever frame och Everblock. Man arrangerade också egna ”Demodagar” dit bransch och kunder bjöds in och blev förevisade nyheter och tekniska innovationer. Responsen var väldigt positiv och lönsamheten började ta fart.

Och så plötsligt ringde Siemens.

Scendekor för Siemens
Projektet för Siemens 2017 var Adapts hittills största uppdrag. Totalt installerades 8 st scener. 50 st tekniker arbetade intensivt under sju dagar. Projektet omsatte c:a sju miljoner kronor och innehöll förutom leverans av teknik och personal också byggnation av all scendekor.

Det verkade vid första anblicken inte vara så värst mycket större, Siemensprojektet, i fråga om pengar, ytor eller människor. Men det var det. Ett projekt med en omsättning på sju miljoner, med 50 tekniker som jobbade dygnet om med att leverera upplevelser på åtta scener till 1 500 deltagare från hela världen. Jodå, det var det största projektet någonsin. Men egentligen var det inte det som var det stora. Istället var det professionalismen från kunden och dess byrå; kraven, budgeten, planeringen, servicen, leveransen…allt var ett, två, tre steg upp från vad man skulle kunna kalla ett normalt, stort projekt på hemmaplan. Viking sade sig njuta kolossalt av det, han och teamet slet som djur för att prestera och leverera; omdömena efteråt var, ja faktiskt – helt sensationellt bra. Och det blev bra med pengar kvar på banken. Nu kändes det omöjliga enklare än någonsin. Ribban flyttades upp, upp, upp.

Det hårda arbetet och den långa framgångssagan fick ett fint erkännande i slutet av 2018. Då blev Adapt utsett till ett ”Gasellföretag” av Dagens Industri. Till det krävs en viss storlek, flera år av konstant tillväxt och obrutet ökande lönsamhet och det firades med en galatillställning i Göteborgs Konserthus. Och på kontoren förstås. I ett slag öppnades kontakterna till de stora upp. Som en juvel i kronan, världens fjärde största företag med ett varumärke som bara det värderas till 150 miljarder USD: Google.

Adapt fick ansvaret att leverera den tekniska lösningen till deras ”Google Cloud Summit”. Inte bara i Stockholm utan också i München och i Amsterdam med 2 500 deltagare på varje plats. Projekt och uppdrag som i sig blev en bekräftelse på att många gränser sprängts och skapade känslan av att ”nu, nu är vi nästan på plats!”. Med projekt för varumärken som Siemens och Google som galjonsfigurer och med deras förtroende i ryggen, kunde drömmen om den stora vida världen manifesteras i en enda tanke, i två korta ord: New York.