Inledning
Från Bengtsfors till Google
Det är som en dröm. En lång dröm som lett ända hit och nu så har den slagit in. Salen badar i ljus, den fylls med sorl och ljud från över två tusen människor. Filmdukarna, som inte alls är filmdukar, lyser som väldiga installationer och ramar in ett av världens starkaste varumärken: Google.
Och där står de, som fastfrusna i golvet, två killar från Bengtsfors. Sida vid sida står de och känner samma sak; att det är som en dröm, helt overkligt, de är så stolta att de nästan spricker. De ser ut över havet med människor, de ser sina kollegor som sitter hukade bakom lådor med datorer och skärmar och ser till så att allt bara fungerar. De ser på varandra och tänker samma sak, utan att säga det högt; ”herregud, nu är vi här, så otroligt kul!”.
Det finns något vackert över vad Adapt gör. Ljud, ljus och bild som tillsammans fyller upp hela rum, som skapar och driver upplevelser framför sig; upplevelser som får människor att känna, gråta, dansa och skratta. Intimt, emotionellt, kraftfullt ibland, som en fysisk manifestation av allt vad sociala medier och digital kommunikation heter.
Man skapar scener och plattformar där varumärken tar plats och gestaltas i flödande ljus, där människor framför texter och visar bilder av alla de slag. De skapar en stor teater där människor ska försöka att övertyga, påverka och skapa mer eller mindre virtuella lägereldar som bygger samförstånd och enighet.
Eller så designar och bygger de välkomnande och inbjudande montrar och utställningsmiljöer där kontakter kan knytas, vänskaper kan ta sin början och relationer fördjupas. Och mycket mycket mer. Ja, det är ofta väldigt vackert. Och ibland till och med helt enastående.
Ingenting har kommit gratis till Adapt. Varje framgång har varit resultatet av en dröm, en vision om ett nästa steg, ett nytt mål som man har bestämt sig för att förverkliga. Men framförallt har det handlat om hårt arbete. Varje framgång har varit en arbetsseger. Man har arbetat beslutsamt, tålmodigt, noggrant och hårt. Ägare först, sedan ägare och medarbetare, sida vid sida. Om det är någonting, om det är något begrepp som alltid genomsyrat bolaget och som ska utmärka det framåt, så är det: prestation.
Den här berättelsen handlar om vad som präglar och sammanfattar Adapt: Driv, prestation och upplevelser. Det handlar om att ha sitt ursprung och sin drivkraft i ett genuint engagemang; den låga som brinner och som är motorn i allt som sker. Det handlar om att alltid prestera på topp för dem som väntar sig det och inget annat, det vill säga kunderna.
Och det handlar om att ha fokus på och aldrig glömma att det viktigaste av allt, det som precis allting handlar om, är att skapa starka, bestående upplevelser som gör skillnad, på riktigt. Och så handlar det om drömmar.