
Adapt och Svenska Mässan Gothia Towers – partners för framtidens montrar
– Framtidens mässmonter är fysisk, den är digital och den är live! FrÃ¥n den kan du möta och interagera med din publik, oavsett om de är pÃ¥ plats i mässan eller pÃ¥ distans, säger Viking Grandin, VD pÃ¥ Adapt Event & Expo.
Svenska Mässan Gothia Towers och Adapt Event & Expo har inlett ett nytt partnerskap för designade och tekniska montrar. Syftet är att öka affärsnyttan för kunderna och kunna erbjuda ett nytt koncept för vad en mässmonter är och kan vara.
– VÃ¥rt samarbete öppnar för nya möjligheter för vÃ¥ra kunder, säger Peter Berggren, chef för eftermarknad pÃ¥ Svenska Mässan Gothia Towers. Vi har lärt oss enormt mycket om ny teknik och digitala mässor den senaste tiden, givetvis mycket pÃ¥ grund av pandemin. Nu tar vi nästa viktiga steg tillsammans med Adapt.
Det som kallas framtidens monter har utvecklats och förändrats de senaste åren. Från att enbart ha varit en fysisk mötesplats, kan den nu bli mångsidig och flexibel, driven av digital teknik och med en förmåga att nå och interagera med en publik även utanför montern, långt bortom mässhallen.
Ett lysande exempel pÃ¥ framtidens monter är sportbilstillverkaren Koenigseggs monterlösning. När mässan ställdes in bestämde man sig istället för att livesända releasen av sina nya fordon direkt frÃ¥n monterytan, vilken man ocksÃ¥ kunde gjort med fysiska besökare pÃ¥ plats. Idag har releasefilmen pÃ¥ YouTube ca 750’000 visningar.
– Vi arbetar med smarta, effektiva och Ã¥teranvändningsbara system och tekniker när vi bygger vÃ¥ra monterlösningar. De tillÃ¥ter en oändlig mängd format, storlekar och tekniska lösningar som gör att man kan bygga montrarna bÃ¥de fysiska, hybrida och digitala. Det blir en plats där man möter sina kunder och där man enkelt bygger in teknik som för ut och lyfter ens budskap bättre än nÃ¥gonsin, fortsätter Viking. Dessutom, med hjälp av vÃ¥ra digitala verktyg, kan man använda montern som en hybridstudio frÃ¥n vilken man kan livesända och kommunicera med en publik pÃ¥ distans.
Den fysiska montern kan kopplas ihop med en digital plattform, oavsett hur stor eller liten utställningsytan är. På så sätt nås besökare fysiskt såväl som digitalt i realtid och man kan kommunicera åt båda håll.
– När man väljer att investera i en fysisk monter och har mÃ¥nga av sina produkter och resurser samlade pÃ¥ samma plats, varför inte ocksÃ¥ använda ytan för en digital produktion, som inspelning eller livesändning? PÃ¥ sÃ¥ sätt kan budskapet spridas till lÃ¥ngt fler personer, även till de som inte har möjlighet att besöka mässan, berättar Viking.
Svenska Mässan Gothia Towers har under lång tid arbetat för att öka värdet för mässkunderna på olika sätt. Att kunna erbjuda koncept som flyttar gränserna för vad en monter kan vara, är ett viktigt steg.
– Vi värnar om vÃ¥r höga kvalitet i alla delar, menar Peter Berggren. I och med vÃ¥rt partnerskap med Adapt och de tekniska möjligheter som det skapar känns det riktigt härligt att kunna konstatera; framtidens mässor är här!
Om Adapt
Adapt AB designar och producerar ljud-, ljus, och bildlösningar för streamade och fysiska event, utställningar och mässor. Adapt är ett av Skandinaviens ledande företag i sin bransch med projektkontor i Stockholm och Göteborg samt lager och logistikcenter i Linköping. Adapt driver idag fem permanenta streamingstudior i Stockholm och Göteborg samt tre hybridstudior i samarbete med Fotografiska, Svenska Mässan Gothia Towers och Filmstaden. Företagets kunder är såväl företag och organisationer som event- och kommunikationsbyråer.
www.adapt.se
Om Svenska Mässan Gothia Towers
Svenska Mässan Gothia Towers är en av Nordens mest attraktiva mötesplatser med 41 000 kvadratmeter upplevelseyta, 1 200 hotellrum och sviter. Gothia Towers har fullt utrustade studios, redo att gå live på bara några minuter. I anslutning till deras studios har de restauranger, konferenslokaler, lounge, café, hotell och spa.
https://gothiatowers.com/
Välkommen att kontakta mig för mer information om innehållet på den här sidan