Innovativ ljussättning under världspremiären av nya BMW-modeller
När BMW Group samlade försäljningschefer från hela världen för den interna världspremiären av sex nya bilmodeller för modellår 2024. Fick vi på Adapt möjligheten att visa hur duktiga vi är på att jobba med olika typer av ljussättning för att framhäva produkters visuella egenskaper. Att jobba med ljussättning som ger ett bestående intryck hos besökaren, vilket i sin tur skapar minnesvärda event är något vi gör väldigt bra. Det exklusiva eventet hölls i vår rymliga studio på Fotografiska i Stockholm och genomfördes tillsammans med den tyska byrån Die Favoriten.
Die Favoriten och BMW Group valde vår studio då de ville ha en central studio nära Stockholms innerstad. Eftersom det flög in besökare från hela världen ville man att det skulle vara lätt att ta sig till studion från Stockholm centralstation. Studion behöver även vara tillräckligt stor för att rymma alla deltagare, och samtliga sex bilar utan att det känns trångt. I och med att det var världspremiär för bilarna ville man visa upp bilarna i en inomhusmiljö bortom allmän beskådan.
Vår helhetslösning inkluderade även teknik i form av ljud och bildteknik samt dekor, personal, projektledning och scenproduktion. För att lyfta fram bilarnas visuella egenskaper jobbade vi med en noga planerad ljussättning. Tack vare våra duktiga ljustekniker och Die Favoritens duktiga kreatörer lyckades vi skapa ett effektfullt event i paritet med de nya, unika bilarna.
I vår feedback från kund fick vi höra att de var väldigt glada och nöjda med vårt arbete och att vi är flexibla och kompetenta. Det gläder oss så klart!
PostNord Retail Day 2023 sändes live från vår hybridstudio på Fotografiska i Stockholm
Årets första upplaga av PostNord Retail Day 2023 stramades live från vår hybridstudio på Fotografiska i Stockholm. Syftet med den digitala sändningen är att inspirera samt bistå med digitala verktyg och kunskap till bolag som är verksamma inom e-handel.
Tillsammans med vår uppdragsgivare. Den kreativa byrån Dentsu Creative genomförde vi en helt digital sändning med över 20 talare. För att få djup och variation i sändningen byggde vi upp olika stationer i studion. Med vilka vi hade ambitionen att skapa både inspirerande och pedagogiska miljöer. För att på så vis göra det enklare för tittarna att följa innehållet.
FLERA SPÄNNANDE MILJÖER SKAPADE EN LEVANDE SHOW
Adapt stöttade Dentsu Creative med teknisk projektledning. Innehållsproduktion samt grafiskt material för projicering på väggarna inne i studion. När vi tog fram grafiken utgick från Postnords grafiska profil och anpassade den sedan efter showens olika teman. Vilket gav en behaglig känsla genom hela produktionen.
Hur ska du satsa för att komma ur stormen – inte bara som överlevare – utan som en långsiktig vinnare?
Temat för PostNord Retail Day 2023
Under de 2,5 timmar som den digitala sändningen pågick bjöd vi tittarna på färska analyser och insikter. Vi visade E-barometerns årsrapport samt hade diskussioner med en rad specialister från olika företag inom e-handelsbranschen.
Vi sände ut streamen på plattformen Twebcast och finns att se i efterhand på Postnords Youtube-kanal. E-barometern 2022 finns att ladda ner här.
Smeg lanserar sina produkter genom ett fysiskt event i studiorna på Fotografiska i Stockholm
I samband med lanseringen av den nya ugnsserien Galileo genomförde Smeg ett event i studiorna på Fotografiska. Eventet anordnades i regi av eventbyrån Contrast och Adapt stod för hela den tekniska produktionen. Så roligt att återigen kunna samla människor fysiskt kring ett härligt och inspirerande innehåll.
När Smeg skulle lansera sina nya produkter genomförde de ett fysiskt event i studiorna på Fotografiska i Stockholm. Eftersom det var den nya ugnsserien Galileo som stod i fokus var således temat för kvällen matlagning. Det var eventbyrå Contrast som fått uppdraget att arrangera eventet och vi på Adapt ansvarade för hela den tekniska leveransen.
Inspirerande aktiviteter och smakupplevelser
Eventet var uppdelat i två lokaler, med aktiviteter i både studio Ellen och Annie. Eventet bjöd på en salig blandning av underhållning med livemusik redan i entrén och senare på kvällen även i studio Annie. Där åt också gästerna middag med både varmrätt och efterrätt samt att det efteråt bjöds på kaffe och mingel i baren.
Kocken demonstrerade den nya ugnen samtidigt som hon bjöd gästerna att smaka.
Smegs historia satte stämningen i lokalen
För att maximera möjligheterna i lokalen hade vi fått unika filmer levererade för att visa på den 55 meter breda projiceringsytan. Bland annat en film med Smegs historia som var upplagd som en tidslinje. Där presenterade Smeg alla sina produkter med årtal, ända från starten och fram tills idag. I Ellen genomförde de också en live cooking med en inhyrd professionell kock. Kocken lagade mat som besökarna fick smaka samtidigt som hon även demonstrerade den nya ugnens funktioner och möjligheter. Senare på kvällen visade vi också musikvisuals på väggarna till musiken som livebandet spelade.
På kvällen bjöds det på middag, livemusik och mingel i studio Annie för alla gästerna på eventet.
Innehållsrikt och välorganiserat fysiskt event
Detta var ett både välorganiserat och innehållsrikt event som fyllde en helkväll och med endast fysiska deltagare. Det har verkligen varit jätteroligt att få vara delaktig i detta event för det är ju ändå något visst med det fysiska mötet. Så härligt att återigen kunna samla alla för en riktigt underhållande tillställning med inspirerande innehåll. Vill du veta mer om hur du kan genomföra ett fysiskt, digitalt eller hybridevent? Då är du varmt välkommen att kontakta oss.