Cirkularitet och hållbarhet var fokus i ABF:s monter på Bokmässan 2022
Mässmonter – inspiration
Det var begreppet cirkularitet som var temat när ABF skapade sin monter till årets bokmässa. Tillsammans byggde och inredde vi en monter där allt från ramsystem och teknik till möbler och inredning bestod av återbruk. Till och med konsten var skapad utifrån principen om återvinning.
Under Bokmässan 2022 på Svenska Mässan i Göteborg byggde vi tillsammans med ABF en monter med fokus på cirkularitet och hållbarhet. Uppdraget gick ut på att skapa en monter som motsvarade deras värderingar samtidigt som syftet var att bredda läsningen i samhället. Budskapet de ville förmedla var: “vi behöver fler som läser och inte fler böcker”.
Monter skapad av återbruk
Tillsammans med ABF designade vi en monter och inredde den som ett vardagsrum. Vi fyllde den med böcker, konst och vintagemöbler för att skapa en inbjudande och hemtrevlig stämning. Innehållet var präglat av begreppet cirkularitet vilket innebar att ingenting i montern var nytt. All inredning och alla möbler bestod helt av återbruk. Även bildskärmen på väggen var begagnad och kom från Adapts egen hyrshop. Böckerna i montern representerade olika årgångar och möblerna skulle gestalta skiftande stilar genom tiden. Konstverken var skapade av konstnären Woo – Bock som gör collage, skulpturer och svävande mobiler av papper. Dessa formar hon genom att ta till vara på sidorna i gamla böcker. I de olika kreationerna får texterna och bilderna ett nytt sammanhang och en ny betydelse. Monterns delar har även efter avslutad mässa blivit till nya projekt, både möblerna och konsten visas idag på andra håll.
Cirkularitet en möjlighet
Vi på Adapt ser stora möjligheter för hela expo och utställningsbranschen när det kommer till att producera hållbara montrar utifrån ett cirkulärt arbetssätt. Med systemet beMatrix kan vi återanvända varje del av ramen som monter är byggd av. Vi driver också en uthyrningsverksamhet där våra kunder kan hyra teknik istället för att köpa samt att vi alltid hyr in möbler och övrig inredning till montern. Vill du också bygga en monter med högre hållbarhet? Varmt välkommen till oss!
Vanliga frågor och svar
Hur kan vi skapa en hållbar mässmonter som speglar vårt budskap?
Adapt designade ABF:s monter på Bokmässan 2022 med återbrukade ramsystem, teknik, möbler och inredning, inklusive konst skapad av återvunna material. Genom att använda återanvändbara material och system som beMatrix kan Adapt skapa en monter som tydligt kommunicerar ert budskap och era värderingar.
Behöver du hjälp med att designa en monter som sticker ut på mässan?
Adapt erbjuder specialdesignade monterlösningar anpassade efter era önskemål. Vi tar hand om hela processen, från konceptutveckling och 3D-visualisering till byggnation och teknisk planering, för att skapa mässmontrar som attraherar besökare och effektivt förmedlar ert budskap.
Hur kan vi säkerställa att vår mässmonter engagerar alla sinnen hos besökarna?
Adapt har erfarenhet av att inreda montrar som exempelvis vardagsrum, fyllda med böcker, konst och vintagemöbler för att skapa en hemtrevlig atmosfär. Genom att använda olika material, färger och interaktiva element kan ni engagera besökarnas sinnen och göra ert budskap mer levande.
Vad bör vi tänka på för att vår monter ska sticka ut på mässan?
För att er monter ska sticka ut på mässan rekommenderar Adapt att fokusera på unik design, interaktiva aktiviteter och ett konsekvent koncept. Använd iögonfallande och annorlunda design som speglar ert varumärke, skapa aktiviteter som genererar energi och rörelse i montern, och våga gå hela vägen med ert koncept för att göra ett starkt intryck på besökarna.
Hur kan vi nå vår målgrupp effektivt genom vår mässmonter?
För att nå er målgrupp effektivt är det viktigt att designa montern utifrån deras intressen och behov. Adapt hjälper er att skapa en monter som attraherar och engagerar rätt besökare genom att använda relevanta budskap, interaktiva inslag och en design som speglar ert varumärke.
Kan Adapt hjälpa oss att skapa en prisbelönt eller uppmärksammad monter?
Ja, Adapt har erfarenhet av att skapa mässmontrar som får stor uppmärksamhet och uppskattning.
Hur kan vi följa upp vårt mässdeltagande för att maximera resultatet?
Efter mässan är det viktigt att följa upp med de kontakter ni har knutit för att maximera resultatet av ert deltagande. Adapt kan hjälpa er att samla in leads effektivt under mässan genom att skapa interaktiva aktiviteter och använda digitala verktyg för insamling av besökares uppgifter. Efter mässan kan ni få all information levererad direkt till er inkorg för snabb och effektiv uppföljning.
Hur kan vi säkerställa att vår monter sticker ut visuellt på mässan?
För att er monter ska sticka ut visuellt rekommenderar Adapt att använda stora digitala ytor som kan förändras med en knapptryckning. Genom att integrera LED-skärmar och andra digitala lösningar kan ni skapa en dynamisk och föränderlig monter som drar till sig besökarnas uppmärksamhet. Denna teknik möjliggör också kommunikation med både fysiska och digitala besökare samtidigt.
Hur kan vi skapa en monter som engagerar flera sinnen hos besökarna?
För att engagera flera sinnen hos besökarna kan ni använda en kombination av visuella, taktila och auditiva element i montern. Adapt har erfarenhet av att skapa inbjudande miljöer genom att använda olika material, färger och interaktiva inslag. Genom att skapa en atmosfär som stimulerar flera sinnen kan ni göra ert budskap mer minnesvärt och engagerande för besökarna.
Vilka är de mest populära tjänsterna Adapt erbjuder för mässmontrar?
Adapt erbjuder en rad tjänster för mässmontrar, inklusive konceptutveckling, design, 3D-visualisering, byggnation, teknisk planering och projektledning. De är också officiell partner till beMatrix, ett innovativt ramsystem för monterskapande.
Succé i Optimizely & Avensias mässmonter med 600 besökare redan innan lunch
Optimizely och Avensias mässmonter engagerade många av besökarna på D-Congress 2022. Tillsammans med Kicks bjöd de deltagarna på bland annat sminkning, skönhetstips och rådgivning kring den digitala resan. De fick även möjlighet att testa deras webbshop och Kicks nya treat box som snart rullas ut i butikerna. Intresset bland besökarna var så stort att det på eftermiddagens afterwork knappt gick att komma in i montern.
Optimizely och Avensia skapade tillsammans med oss på Adapt en monter inför deras deltagande på D-Congress 2022. Syftet med montern var att visa samarbetet med Kicks webbshop. Kicks är en butikskedja för smink och skönhetsprodukter som riktar sig till konsumenter.
Mässmonter fylld med skönhet och e-handel
Detta var en av de större montrarna på mässan och den syntes redan från ingången. Genom att bygga en portal som sträckte sig över gången skapade vi uppmärksamhet samtidigt som vi styrde flöden av besökare genom montern. I mässmontern fanns Kicks nya treat box där gästerna fick prova på det nya konceptet och få skönhetstips. Detta är en ny tjänst som kommer att finnas tillgänglig i Kicks butiker inom kort. Montern hade flera digitala skärmar som vi kopplade ihop via det användarvänliga styrsystemet Blocks. Med Blocks kunde arrangörerna själva välja vilket material som skulle visas och styra innehållet direkt från sin egen mobil eller en surfplatta.
Kicks erbjöd besökarna både sminkning och skönhetstips i deras treat box.
Fokus på framgångsrikt koncept
Inom e-handeln är butikskedjan Kicks ett framgångsrikt och inspirerande exempel. Bland annat så har Kicks en egen webbshop genom vilken de säljer sina produkter samt att du som kund även kan boka tid på nätet. Eftersom de lyckats så bra inom modern näthandel ville vi skapa innehåll omkring dem. Syftet i denna mässmonter var därmed att lyfta fram en vinnare inom e-handeln och samtidigt belysa Kicks framgångsrika koncept.
I montern kunde besökarna hämta en goodiebag i form av en e-handelspåse.
Lockade besökarna med en goodiebag
För att skapa ett flöde direkt till montern delade vi redan i entrén ut paketavier till besökarna. Dessa tog de sedan med sig till montern där de kunde hämta ut en goodiebag. Den innehöll bland annat en produkt från Kicks samt en drinkbiljett till eftermiddagens afterwork. Gåvan var paketerad i en vanlig e-handelspåse och skulle således symbolisera att besökaren hade handlat via en webbshop.
Det var många som besökte montern och gärna ville ta del av sminkning, skönhetstips och prata om den digitala resan.
Vilken succé det blev!
Intresset för mässmontern var stort och redan innan lunch hade 600 påsar blivit uthämtade vilket innebar att det alltså varit lika många besökare i montern. Eftersom de även hade fått en drinkbiljett fanns det ytterligare en anledning att återkomma till montern senare under dagen. Dagen avslutades följaktligen med en afterwork där besökarna kunde hämta och njuta av sin drink på eftermiddagen. När afterworken drog igång var det redan fullt i montern och så mycket folk att det knappt gick att komma in.
Vill du se vad vi har gjort tidigare tillsammans med Optimizely? Då kan du läsa mer om det här.
Valtech skapade en poddstudio i montern och livesände direkt från mässan D-Congress
När Valtech skulle delta på D-Congress 2022 ville de göra någonting nytt och annorlunda samtidigt som de ville prata om aktuella ämnen inom e-handel. Tillsammans skapade vi därför en monter i form av en poddstudio så de kunde sända sin egen podd Valtech Café direkt från mässan.
Denna gång skapade Valtech en egen monter på D-Congress 2022. Deras ambition var att göra någonting nytt och annorlunda samtidigt som de skapade ett värde för besökarna. Tillsammans med kunden kom vi fram till att de skulle koppla montern till deras egen podd Valtech Café, en podd där de kontinuerligt tar upp och diskuterar intressanta ämnen och aktuella frågeställningar kopplade till e-handel. Därför byggde vi en poddstudio så att de helt enkelt skulle kunna livestreama sin podd direkt från mässan.
Montern var inredd för att skapa många intressanta samtal och möten.
Poddstudio för samtal om e-handel
Resultatet blev en stilren monter helt i glas och inramad med svarta kanter. Under dagen bjöd de in olika gäster till poddstudion för samtal och diskussion. Det var mestadels andra deltagare och utställare på mässan som var där och pratade om sina expertområden. Under dagen täckte samtalen flera intressanta aspekter av e-handel.
Besökarna hade möjlighet att låna trådlösa hörlurar för att kunna lyssna på den livesända podden.
Lyssnade med trådlösa hörlurar
För att ta del av podden kunde besökarna låna ett par trådlösa hörlurar och var de än befann sig i den stora mässlokalen kunde de lyssna på podden. På plats hade vi därför en ljudtekniker som såg till att allting fungerade med både ljudet och själva streamingen. Ovanpå montern fanns också en QR-kod vilken ledde besökarna direkt till Valtechs poddsida. Utanför poddstudion hade vi monterat en bildskärm så att deras säljare samtidigt skulle kunna presentera Valtechs tjänster för besökarna.
På förra årets mässa D-Congress 2021 deltog Valtech tillsammans med Optimizely. Vad vi gjorde den gången kan du läsa mer om här.
Återigen skapade DHL en kreativ monter som lockade och engagerade besökarna på mässan
Ännu en gång fick vi förtroendet att göra en kreativ monter tillsammans med DHL. Vårt samarbete omfattade allt från att ta fram koncept och planera innehåll till att designa och bygga en monter i mässhallen. Och vilket fantastiskt resultat det blev!
Vi på Adapt fick återigen uppdraget att tillsammans med DHL bygga deras monter. Det var inför deras deltagande på D-Congress 2022 som även denna gång hölls på Svenska Mässan i Göteborg. Eftersom temat för mässan varE-commerce as entertainmenttyckte vi att det passade utmärkt att skapa en monter där deras eget digitala spel DHL Effibot Dash fick stå i centrum.
Samla paket på lagret
DHL Effibot Dash är ett händelserikt och spännande tv-spel. Spelet går ut på att tillsammans med deras Effibot samla så många paket som möjligt. Det utspelar sig på DHL:s eget lager och på äkta traditionellt tv-spelsmanér tar sig spelaren framåt genom att köra, hoppa och väja för både paket och hinder.
Surfplattorna i montern var ihopkopplade med skärmen så att åskådarna kunde följa spelarnas äventyr på storbild.
Lockade och engagerade besökare
Syftet var således att både knyta an till temat på mässan och samtidigt skapa en intressant och engagerande monter. Därför installerade vi två surfplattor i montern vilket innebar att två besökare åt gången spelade samtidigt. Genom att koppla ihop surfplattorna med den stora bildskärmen kunde även åskådarna följa med i spelarnas äventyr. I montern pågick också en tävling där deltagarna hade chans att vinna F1-biljetter.
Montern skapade nya möten
Detta var en mycket lyckad monter som verkligen bjöd in, aktiverade och engagerade besökarna. Det var flera som besökte montern för att spela samt att det också var många som stannade till för att titta. Naturligtvis bjöd det på åtskilliga nya möten för både DHL och besökarna. Ett bra exempel på en kreativ monter som engagerade alla deltagare!
Är du nyfiken på att se vad vi gjorde tillsammans med DHL förra gången? Läs vårt kundcase om när de skapade en bio i montern här.
Återanvändningsbar monter för Walley på mässan D-Congress 2022
Inför Walleys deltagande på mässan D-Congress hjälpte vi dem att bygga en monter i samma stil som tidigare där de återanvände både koncept och inredning. Därigenom skapade vi en monter som var hållbar samt att kunder och besökare direkt kunde känna igen sig.
När det var dags för mässan D-Congress 2022 fick vi ännu en gång förtroendet av Collector att bygga en monter. Syftet var att återigen demonstrera deras digitala betallösning Walley. Även denna gång utgjorde montern en social yta där besökarna kunde mötas och mingla med både varandra och utställaren.
Återanvände både koncept och inredning
Eftersom montern knöt an till samma koncept som förra gången återanvände vi delar av det tidigare innehållet. Även denna gång fyllde vi därför montern med en juicebar så att besökarna skulle kunna njuta av ett glas färskpressat. Vi återanvände också delar av inredningen som möbler, belysning och pelarinslagning. Det innebar således att montern var inredd i samma stil och färger som året innan.
Styrde tekniken digitalt
Det vi gjorde annorlunda denna gång var att vi monterade den digitala tekniken både på sidan och upptill i montern. För att slippa sladdar och för att på ett smidigt sätt kunna styra vad skärmarna visade hade vi kopplat ihop tekniken med Blocks. Därigenom kunde vi hantera både skärmar och ljus direkt via en vanlig surfplatta. Det var således mycket enkelt att växla innehåll på skärmarna samt att reglera ljuset i montern. Därmed gick det också snabbt ändra stämningen inför eftermiddagens after work.
Fokus på återanvändning
Att bygga en monter i samma stil och med samma inredning som tidigare bidrar både till hållbarhet och hög igenkänning. Det är alltså bra både för miljön och ekonomin samtidigt som besökarna känner igen sig i montern.
Vill du läsa mer om vad vi gjorde och se hur det såg ut förra gången? Då kan du göra det här.
DHL skapade en biosalong på mässan med en stor bildskärm i montern
Det som började med en bildskärm i montern slutade med en liten biosalong. Tillsammans med DHL skapade vi en kreativ monter där konceptet knöt an till uppdraget de haft under senaste James Bond-filmen. Med en stor bildskärm i montern kunde de visa filmen om sitt arbete samtidigt som besökarna fick en riktig bioupplevelse.
Inför sitt deltagande på mässan D-Congress 2021 kontaktade DHL oss på Adapt för de ville ha en bildskärm till sin monter. Men det som började med en förfrågan om endast en bildskärm blev istället ett samarbete mellan Adapt och DHL. Tillsammans skapade vi en kreativ och inspirerande monter för deras kunder och besökare.
Säkra och effektiva leveranser
Syfte med mässan var att berätta om uppdraget DHL haft i samband med inspelningen av den senaste James Bond-filmen No time to die. Uppdraget de hade fått var att ta hand om logistiken kring all filmutrustning. De hade ansvaret för att transportera den över världen på ett säkert och effektivt sätt. Temat för montern var givet eftersom den nya James Bond-filmen hade premiär ungefär samtidigt som mässan genomfördes. Tillsammans skapade vi därför en monter som skulle ge besökarna en riktig bioupplevelse.
På den stora bildskärmen rullade filmen som visade DHLs uppdrag under den senaste James Bond-filmen.
Montern blev en biosalong
Budskapet DHL ville förmedla var att deras leveranser var både snabba och smidiga. För att gestalta detta på ett enkelt och tillgängligt sätt hade de spelat in en reklamfilm om projektet. Med hjälp av en stor bildskärm i montern kunde de spela upp filmen och visa besökarna hur de jobbade. För att sedan knyta ihop konceptet med James Bond-filmen skapade vi helt enkelt en liten biosalong.
Vi tar hänsyn till helheten
När vi planerar en monter är vi noga med att ta hänsyn till helheten som mässlokal, flöden och placering. Därför var det ingen slump att skärmen var placerade på vänster sida i montern. Där skulle den hamna i blickfånget för besökare som passerade i gången utanför. På så vis skapade den uppmärksamhet och montern fick högre synlighet. Många besökare kom också in via en trappa ner till mässhallen. Eftersom flödet av människor var högt just där så stod det också säljare från DHL där. Det högra sida av montern var därmed fri och öppen. Därför kunde säljarna på ett enkelt och naturligt sätt skapa dialog med besökarna och samtidigt bjuda in dem till montern.
Inte bara en monter utan ett helt mässdeltagande
Vi går noga igenom konceptet för montern samt helheten för mässan. Det innebär att vi tittar på allt från planering av montern och placering i mässhallen till hur flödena av människorna som rör sig. En mässa är inte bara en monter utan en helhet som det är viktigt att vara medveten om. Därför utgår vi alltid från hur man bäst skapar uppmärksamhet och dialog med besökarna på ett enkelt, naturligt och inbjudande sätt. Efter genomförd mässan var DHL jättenöjda med både samarbetet, montern och hela sitt mässdeltagande. Vi tackar för förtroendet och hoppas vi ses snart igen.
Är du nyfiken att se fler montrar som vi har byggt tillsammans med DHL? Det kan du göra här.
Se ditt nästa event visualiserat i 3D på en 180-graders LED-skärm
En utmaning är att i förväg visa kunder eller arrangörer hur en lokal kommer att se ut och fungera för olika sorters projekt. Det är inte alltid lätt att föreställa sig slutresultatet när ett rum är tomt. Med Gothia Towers nya Experience Room kan du se just ditt event visualiserat i 3D samt även få inspiration från andra genomförda projekt.
I det nya showroomet finns en stor LED-skärm installerad
Svenska Mässan Gothia Towers är norra Europas största kongressanläggning. I deras lokaler kan alla sorters projekt genomföras; små och stora konferenser, mässor, event och galor. I samarbete med dem har Adapt skapat ”The Studio” – ett showroom som är Svenska Mässan Gothia Towers egna digitala visualiseringsrum. Med lyxig inredning och den senaste tekniken får du en effektfull presentation av deras fullständiga erbjudande. Rummet går att använda till att i förväg visualisera hur ett event ser ut i en specifik lokal, till exempel inför en pitch eller ett projektmöte. Naturligtvis kan du även hyra det för mindre möten när du vill hålla presentationer i en exklusiv, teknisk och föränderlig miljö.
Rummets funktion och känsla kan enkelt förändras med en knapptryckning
Presentera visuellt på 180-grader LED-skärm
Showroomet är inramat med en 180-graders LED-skärm. Storbildsskärmen går använda för att visa panoramabilder, 3D-ritningar, filmer och presentationer. Ljudutrustningen skapar tillsammans med effektfullt ljus på väggar och i tak en helhetsupplevelse för besökaren. All teknik i rummet är sammankopplad och synkroniserad. Det innebär att du kan göra imponerande intron och presentationer där ljud, ljus och bild samverkar och åstadkommer en upplevelse utöver det vanliga.
LED-skärmarna skapar tillsammans en sömlös 180-graders inramning av rummet
Effektfull teknik fullspäckad med funktioner
Tekniken går att styra enkelt via en trådlös touchskärm som är kopplad till det innovativa medie- och styrsystemet BLOCKS. Detta systems funktioner och design har programmerats av Adapts tekniker. Via en touchskärm går det att förändra hela showroomet med en knapptryckning. Den stora LED-skärmen kan visa panoramabilder och filmer som därmed förflyttar besökaren från en bergskedja i Himalaya, via Göteborgs hamn, till en strand i Karibien. Med systemet går det även att hålla presentationer och visa information om Gothia Towers olika lokaler och erbjudanden. Självklart kan du också koppla in din egen dator.
Rummet kan med sin stora LED-skärm också användas som studio och för digitala event
Äntligen kan vi visa våra kunder hur deras event kommer se ut i våra lokaler – redan innan det byggts upp! Det ger fantastiska möjligheter, är en stor trygghet för våra kunder och ökar samtidigt vår försäljning
Malin Erlandsson, Director Congress & Events, Svenska Mässan Gothia Towers
Malin Erlandsson med sin presentation framför den stora LED-skärmen
Lätthanterligt från första knapptryckningen
När detta Experience Room designades var det en förutsättning att vem som helst skulle kunna gå in och hålla en effektfull presentation helt utan förkunskaper. Målet var att det skulle vara enkelt att använda ljudutrustning, ljussättningen och framför allt den stora LED-skärmen. Det är nu fullt möjligt tack vare att all teknik så enkelt går att styra med ett par knapptryckningar via BLOCKS-systemet.
Vi planerade och ritade rummet i 3D innan installationen
När vi planerade och inredde Showrooomet gjorde vi detta i 3D-programmet 3D Studio Max. Därigenom ritade vi upp en skalenlig och realistisk modell av rummet och tekniken. Vi kunde därefter använda den i arbetet med design och ljussättning. Modellen går att rendera ut som bilder, filmer eller använda “live” för att gå runt i precis som i ett spel. Här nedan kan du se ett exempel på hur det ser ut när 3D-modellen renderas ut som filmklipp.