PostNord Retail Day 2023 sändes live från vår hybridstudio på Fotografiska i Stockholm
Årets första upplaga av PostNord Retail Day 2023 stramades live från vår hybridstudio på Fotografiska i Stockholm. Syftet med den digitala sändningen är att inspirera samt bistå med digitala verktyg och kunskap till bolag som är verksamma inom e-handel.
Tillsammans med vår uppdragsgivare. Den kreativa byrån Dentsu Creative genomförde vi en helt digital sändning med över 20 talare. För att få djup och variation i sändningen byggde vi upp olika stationer i studion. Med vilka vi hade ambitionen att skapa både inspirerande och pedagogiska miljöer. För att på så vis göra det enklare för tittarna att följa innehållet.
FLERA SPÄNNANDE MILJÖER SKAPADE EN LEVANDE SHOW
Adapt stöttade Dentsu Creative med teknisk projektledning. Innehållsproduktion samt grafiskt material för projicering på väggarna inne i studion. När vi tog fram grafiken utgick från Postnords grafiska profil och anpassade den sedan efter showens olika teman. Vilket gav en behaglig känsla genom hela produktionen.
Hur ska du satsa för att komma ur stormen – inte bara som överlevare – utan som en långsiktig vinnare?
Temat för PostNord Retail Day 2023
Under de 2,5 timmar som den digitala sändningen pågick bjöd vi tittarna på färska analyser och insikter. Vi visade E-barometerns årsrapport samt hade diskussioner med en rad specialister från olika företag inom e-handelsbranschen.
Vi sände ut streamen på plattformen Twebcast och finns att se i efterhand på Postnords Youtube-kanal. E-barometern 2022 finns att ladda ner här.
Sweden Innovation Days 2024
Vi vill rikta ett stort tack till arrangörerna Vinnova, Energimyndigheten och Formas i samarbete med SISP och Business Sweden för deras engagemang under tre intensiva dagar i Studio Large på Västmannagatan 15 i Stockholm.
SWEDEN INNOVASION DAYS 2024 INNEHÖLL MÅNGA SPÄNNANDE DISKUSSIONER OM INNOVATION
Med över 45 talare både digitalt och fysiskt, ett stort team tekniker och en omfattande kameraproduktion genomfördes det årliga internationella eventet Sweden Innovation Days i vår studio large på Västmannagatan 15 i Stockholm. Över 2 400 personer från hela världen anmälde sig till eventet som varade i tre dagar. Syftet med dagarna är att förena globala innovationsaktörer, samt främja partnerskap som strävar efter att skapa en mer hållbar värld.
Sweden Innovation Days har återigen valt att sända sitt event digitalt i stället för att arrangera det fysiskt. Att hålla evenemanget digitalt medför en rad fördelar. Där en av de främsta är att man når en mycket större publik. De som inte har möjligheten att delta live kan se eventet i efterhand. Eventet sändes ut på både Vinnovas Youtube kanal (vinnovase – YouTube) samt på den digitala plattformen Twebcast. Produktionen finns att se i efterhand på swedeninnovationdays.se.
STUDIO LARGE ÄR EN FLEXIBEL STUDIO SOM PASSAR TILL ALLT FRÅN PANELDEBATTER TILL SPÄNNANDE FÖRELÄSNINGAR
Adapt är stolta att vi i över tre år fått vara med och arrangera detta digitala event hos oss, och i år tillsammans med eventbolaget Creative Meetings. Vi vill även tacka Vinnova och övriga arrangörer för ett fantastiskt samarbete. Vi ser fram emot många fler år av samarbete och innovation.
Onboarding i form av ett digital event – Capgemini tar onboarding till en ny nivå
Onboarding blir en allt viktigare del för svenska företag. För att onboardingprocessen ska bli så effektiv som möjligt har Capgemini valt att genomföra det som ett digitalt event. Deras talkshow Be Inspired the Show sänds live från Adapts Gothia Studio i Göteborg.
Effektiv onboarding är en växande trend bland företag. Capgemini har tagit sin onboarding ett steg längre genom att skapa en egen talkshow som går under namnet Be Inspired the Show.
UNDER KONFERENSEN GENOMFÖRDE MODERATORERNA SAMTAL MED GÄSTERNA I OLIKA MILJÖER
Be Inspired the Show – Onboarding i form av ett digital event
Be Inspired the Show är en talkshow som sträcker sig över 6 timmar med syfte att göra onboarding i form av ett digital event. 6 timmar kan tyckas vara ett långt digitalt event att fylla med intressant innehåll. Det var dock inga problem för Capgeminis kreativa team tillsammans med Adapts tekniker och producenter löste utan problem. Tittarna fick ta del av spännande föreläsningar, panelsamtal, roliga aktiviteter i form av en Quiz. Samt ett återkommande inslag där tre anställda från olika delar av världen får ta med sig en matlåda och presentera en typisk maträtt från deras hemland. Slutligen bjöds deltagarna på ett mycket uppskattat liveframträdande i form av ett dansnummer.
PUBLIKEN BJÖDS PÅ INSPIRERANDE PANELSAMTAL
Capgeminis onboarding event blev uppmärksammat i samband med världens största employer, branding & Onboarding event Onboard Amsterdam. Capgemini var nominerade för sin show Be Inspired the Show. Vi på Adapt är stolta över att få vara en del av den här resan och ser fram emot nya utmaningar tillsammans med Capgemini.
Är du också intresserad att ta din onboarding till nya höjder eller har du funderingar kring hur du kan skapa ett digitalt event. Tveka inte på att höra av dig till oss. Vi har erfarenheten och idéerna som kan lyfta ditt digitala event till nya höjder. Ett första steg kan vara att boka in en rundtur i någon av våra studios. Våra studios är belägna centralt i både Stockholm och Göteborg.
Mistra Digital Forest digitalt och fysiskt möte på Fotografiska
Digitalisering är högaktuellt även i något så fysiskt som det traditionella skogsbruket – där man nu använder de digitala möjligheterna både i och utanför skogen.
Forskningsprogrammet Mistra Digital Forest arrangerade sin senaste konferens som ett Hybridmöte på Fotografiska. Där mötte 12 olika talare 100 fysiska gäster samtidigt som hundratals tittare också anslöt digitalt.
Vi på Adapt fick förtroendet att leverera en helhetslösning med teknik, personal och grafik för WatchOut och livesändning. Stort tack till alla inblandade för ett riktigt fint samarbete.
Med projektionen på väggarna i Fotografiskas lokal Annie kan man skapa en effektfull inramning
Installation och drift av teknik i den svenska EXPO2020 paviljongen i Dubai
På uppdrag av Utrikesdepartementet har Adapt varit delaktiga i genomförandet av världsutställningen EXPO2020 i Dubai. I över tre års tid har vi arbetat med projektet och den svenska paviljongen i Dubai. Vårt uppdrag har varit att planera, installera och drifta all AV-teknik för scenerna samt event- och konferensvåningen. Under de 6 månader som utställningen pågick genomförde vi drygt 250 event i paviljongen.
Världsutställningen EXPO2020 har pågått mellan den 1 oktober 2021 till och med den 31 mars 2022. Temat för utställningen har varit Connecting Minds – Creating the Future med inriktning på möjligheter, mobilitet och hållbarhet. Den svenska paviljongen the Forest, återfinns i den del av utställningen som belyser hållbarhet. Det är en klimatsmart byggnad helt i trä med syfte att visa svensk innovation, hållbara lösningar och samtidigt inspirera till en grönare omställning. Det är fler än 190 länder som under världsutställningen varit representerade i Dubai .
Det som slagit mig mest är hur flexibel, snabb och samarbetsvillig Adapts personal är – även när vi kommer med många snabba uppdrag och ändringar
Ludwig Daver, Deputy Commissioner General, EXPO2020
Installation av tekniska lösningar för svenska paviljongen
Under världsutställningen har vi tillsammans med våra kollegor på CT genomfört fler än 250 event i paviljongen; fysiska, digitala och hybrida. Det har varit alla olika typer av projekt med allt från enmanspresentationer på scen till fullskaliga livesändningar, modevisningar och produktlanseringar.
Det vi har gjort i paviljongen är att installera alla typer av AV-utrustning vilket innebär ljud-, ljus- och videoutrustning samt streamingteknik. All teknik har varit uppkopplad via ett nätverk som hanteras genom kontrollsystemet BLOCKS. Därmed har vi kunnat styra all uppkopplad teknik från en och samma mjukvara. Med BLOCKS har våra tekniker och paviljongens personal enkelt kunnat styra all teknik från sina vanliga mobila enheter; mobiltelefoner, surfplattor och datorer.
Så här styrde systemet BLOCKS all installerad teknik i den svenska paviljongen i Dubai
Hybridmöte allt viktigare för kommunikationen
På plats i paviljongen the Forest i Dubai är Ludwig Daver, Deputy Commissioner General, för EXPO2020. Enligt honom går det inte går att överskatta värdet på det som Adapt tillfört det svenska deltagandet. Det är många saker som deltagarna varit tvungna att hitta nya vägar för och göra annorlunda på grund av pandemin. Till exempel så har företagen inte haft möjlighet till att bjuda in så många medverkande till Dubai och därför har hybridmöte blivit en allt viktigare faktor. Med hjälp av Adapts teknik, kunskap och erfarenhet har de istället kopplat ihop talare från hela världen med event- och konferensvåningen här i Dubai. Därigenom har deltagarna kunnat medverka på möten och konferenser på världsutställningen trots att de befunnit sig på andra sidan jorden.
Ludwig Daver berättar hur samarbetet med Adapt fungerat
Starkt lagarbete i den svenska paviljongen
Det har varit en spännande tid och något som präglat arbetet har varit den starka lagkänslan bland dem som jobbat i paviljongen. Ludwig berättar att det också har ställt stora krav på samarbetet för att bygga upp och driva event- och konferensdelen. De som jobbat på plats i den svenska paviljongen har mer eller mindre bott inne på mässan. Arbetet har hela tiden varit föränderligt och de har inte vetat vad som ska hända från den ena stunden till den andra. Därför har flexibilitet varit nyckeln till ett väl fungerande lagarbete för att kunna lösa alla uppgifter tillsammans.
Ett projekt i världsklass
Vi på Adapt tycker det har varit otroligt roligt och spännande att vara del av ett så stort och betydelsefullt projekt. Därför har det också varit extra motiverande att få bidra med det vi kan bäst. Vi har delat vår kunskap och erfarenhet av teknik, installation och livestreaming samt hur fysiska möten blir digitala. Därigenom har vi varit delaktiga i att sätta strukturen och skapa förutsättningarna för att alla skulle kunna genomföra både fysiska möten, hybrida event och helt digitala sändningar. Stort tack till alla kollegor, partners och kunder som vi har haft glädjen att arbeta med.
Enento skapar ett unikt hubmöte i världsklass med vårt koncept Cinema Connect
Företaget Enento genomförde ett stort hubmöte och med hjälp av biografer kopplade de samman sina anställda runt om i Norden. Sändningen bjöd på en blandning av inspirerande samtal, föreläsningar och förinspelat material. I de olika salongerna kunde deltagarna luta sig tillbaka i sköna fåtöljer och njuta av en bioupplevelse utöver det vanliga.
Vi har tillsammans med kommunikationsbyrån Koncept & Event genomfört ett fantastiskt projekt med vårt koncept Cinema Connect. På uppdrag av deras kund Enento producerade vi en konferens i form av ett stort hubmöte. Sammanlagt deltog 450 av deras anställda över hela Norden. Sändningen utgick från vår Studio Large på Västmannagatan i Stockholm och streamades därefter till biografer i de tre huvudstäderna Oslo, Stockholm och Helsingfors.
Enento genomförde ett stort hubmöte med biografer i Oslo, Stockholm och Göteborg.
Ett miljövänligt alternativ
Kommunikationsbyrån Koncept & Event kontaktade oss på Adapt med uppdraget att skapa en stor konferens åt deras slutkund Enento. Anledningen till detta var att företaget har växt både i antal anställda och kontor genom en sammanslagning med andra verksamheter runt om i Norden. Avsikten från början var att skapa en fysisk sammankomst men med tanke på både ekonomi och miljö så beslutade sig arrangörerna istället för att använda vårt koncept Cinema Connect.
Hubmötet leddes från vår Studio Large i Stockholm.
Ett biobesök utöver det vanliga
Eventet innebar att vi kopplade samman biografer i Oslo, Stockholm och Helsingfors. Alla gäster fick en inbjudan utformad som en klassisk biobiljett. Arrangörerna livesände sedan direkt från studion i Stockholm till de olika biosalongerna där deltagarna var samlade fysiskt. Temat för eventet var film- & superhjältar. Eftersom de digitala affischerna i biografernas foajéer brandades med eget material möttes besökarna av bilder på moderatorerna utklädda till just superhjältar. Väl på plats i biograferna bjöd vi alla gästerna på läsk och popcorn. I entrén hade vi även riggat en fotovägg framför vilken de kunde bli fotograferade tillsammans med sina kollegor.
I de olika biograferna kunde deltagarna både ta del av sändningen och mingla.
Inspirerande och intressant fokus på innehåll
I studion på Västmannagatan hade moderatorerna förberett sig sedan tidig morgon. Där fanns representanter från Norge, Sverige och Finland. Livesändningen innehöll en blandning av introduktionssamtal, föreläsningar och förinspelat material. Ett uppskattat inslag i programmet var föredragshållaren Julien Bourrelle som var på plats i studion. Han föreläser om kulturella skillnader och hur dessa påverkar kommunikationen både på jobbet och i samhället. Syftet är att hjälpa företag ta till vara på mångfalden i organisationerna. Eventet avslutades med frågestund och efterföljande middag på respektive ort.
Det har varit så fantastiskt att jobba med detta projekt och få vara delaktig i att skapa ett så stort hubmöte. Det är verkligen något speciellt med att knyta samman så många människor över hela Norden. Vi tackar för ett gott samarbete och önskar både Koncept & Event samt Enento varmt välkomna åter.
PwC anordnade en interaktiv konferens med inspelning på Fotografiska i Stockholm
När de så äntligen blev dags att träffa varandra och nätverka på riktigt genomförde PwC en interaktiv konferens. Därmed fyllde de hybridstudion Annie på Fotografiska i Stockholm med engagerade och förväntansfulla medarbetare. Konferensen var en hybridproduktion och vi på Adapt stod för hela den tekniska leveransen.
För första gången efter pandemin fick de anställda på PwC äntligen träffa varandra och nätverka på riktigt. I hybridstudion Annie på Fotografiska genomförde de därför en interaktiv konferens med deltagare från Norden och bland annat Tyskland.
På konferensen deltog även talare via länk som publiken kunde se på stora bildskärmar.
Interaktiv konferens med gäster
Från början var det tänkt att de endast skulle streama konferensen men under projektets gång tog arrangörerna beslut om att även ha fysiska gäster på plats i studion. Istället för en livestream så skapade de en interaktiv konferens som de även spelade in. Adapt stod för hela den tekniska produktionen.
För att alla i publiken skulle kunna se och följa med i presentationerna användes flera stora bildskärmar.
Inspelning och teknisk produktion
För att fånga innehållet på konferensen från flera vinklar använde vi fyra kameror vid inspelningen. Vi hade levererat dekorbelysning till både lokalen och entrén. I entrén hade vi också installerat en projektor som visade deras logga. Utanför hade vi byggt en skylt med systemet beMatrix som välkomnade besökarna med både logga och tema för konferensen.
Publiken kunde via ett digitalt verktyg både svara på och ställa frågor med hjälp av sina mobiltelefoner.
Interaktivitet med digitalt verktyg
I studion genomförde de föreläsningar och panelsamtal samt att de även hade talare på länk. Där fanns en fysisk publik som via ett digitalt verktyg både kunde ställa och svara på frågor under konferensens gång. För att sätta stämningen i lokalen hade de även specialanpassade animationer som bakgrund på väggarna för de olika delarna av eventet. Utanför lokalen var det uppdukat med fika och mat där deltagarna kunde mingla i pauserna.
Det blev en mycket lyckad konferens för både arrangören och deltagarna.
Hybridproduktion är både fysisk och digital
Denna gång genomförde PwC konferensen som en hybridproduktion vilket innebär att den skulle vara snyggt producerad för att passa både i rummet och digitalt. Vilken fantastisk dag det blev för alla, både arrangören och deltagarna samt även för oss i produktionsteamet.
H&M genomförde en kickoff med fysiska deltagare och livesändning i studiorna på Fotografiska
När H&M genomförde en kickoff hade de både fysiska deltagare och digitala tittare. Deltagarna på plats fick njuta av talare och mingel i studiorna på Fotografiska i Stockholm. Samtidigt kunde deltagare på distans både se sändningen och lyssna på föreläsningarna via en helt vanlig webbläsare.
H&M genomförde en kickoff i studiorna Annie och Ellen på Fotografiska i Stockholm. Denna kickoff var för anställda och innehållet handlade därför mestadels om det egna varumärket och hur de kan utveckla sitt arbete.
Studiorna var digitalt brandade med H&M:s grafiska profil som projicerades på led-väggarna.
Många deltagare
Det var många fysiska deltagare som var med på detta event. Därför valde de att dela upp sig i två lokaler och både studio Annie och studio Ellen var således fullsatta av glada och förväntansfulla medarbetare från H&M.
Det var fullsatt i de båda studiorna Annie och Ellen på Fotografiska när H&M genomförde sin kickoff.
Brandade studiorna digitalt
Talarna fick därmed växla mellan lokalerna och alltså hålla sina föreläsningar två gånger, först i Annie och sedan i Ellen. I de båda lokalerna fanns en scen samt att de även kunde visa sina presentationer digitalt på storbildsskärmarna bakom. De båda studiorna var också digitalt brandade med H&M:s grafiska profil som projicerades på led-väggarna runt om i lokalerna. På denna företagskickoff hade de både externa och interna talare, paneldebatt, en liten workshop för deltagarna och därefter mingel.
I studiorna fanns också våra tekniker som övervakade den digitala sändning så att allting skulle bli så bra som möjligt.
Enkla och effektiva lösningar
Hela eventet livestreamades till deltagare som inte kunde närvara fysiskt. Dessa kunde istället följa kickoffen och ta del av innehållet direkt via en vanlig webbläsare. Trots en orolig omvärld där deltagare inte alltid har möjlighet att vara på plats finns det alltså enkla och effektiva lösningar. Med en digital sändning eller livestream kan du ändå nå ut med ditt innehåll till obegränsat antal tittare över hela världen.
Valtech skapade en poddstudio i montern och livesände direkt från mässan D-Congress
När Valtech skulle delta på D-Congress 2022 ville de göra någonting nytt och annorlunda samtidigt som de ville prata om aktuella ämnen inom e-handel. Tillsammans skapade vi därför en monter i form av en poddstudio så de kunde sända sin egen podd Valtech Café direkt från mässan.
Denna gång skapade Valtech en egen monter på D-Congress 2022. Deras ambition var att göra någonting nytt och annorlunda samtidigt som de skapade ett värde för besökarna. Tillsammans med kunden kom vi fram till att de skulle koppla montern till deras egen podd Valtech Café, en podd där de kontinuerligt tar upp och diskuterar intressanta ämnen och aktuella frågeställningar kopplade till e-handel. Därför byggde vi en poddstudio så att de helt enkelt skulle kunna livestreama sin podd direkt från mässan.
Montern var inredd för att skapa många intressanta samtal och möten.
Poddstudio för samtal om e-handel
Resultatet blev en stilren monter helt i glas och inramad med svarta kanter. Under dagen bjöd de in olika gäster till poddstudion för samtal och diskussion. Det var mestadels andra deltagare och utställare på mässan som var där och pratade om sina expertområden. Under dagen täckte samtalen flera intressanta aspekter av e-handel.
Besökarna hade möjlighet att låna trådlösa hörlurar för att kunna lyssna på den livesända podden.
Lyssnade med trådlösa hörlurar
För att ta del av podden kunde besökarna låna ett par trådlösa hörlurar och var de än befann sig i den stora mässlokalen kunde de lyssna på podden. På plats hade vi därför en ljudtekniker som såg till att allting fungerade med både ljudet och själva streamingen. Ovanpå montern fanns också en QR-kod vilken ledde besökarna direkt till Valtechs poddsida. Utanför poddstudion hade vi monterat en bildskärm så att deras säljare samtidigt skulle kunna presentera Valtechs tjänster för besökarna.
På förra årets mässa D-Congress 2021 deltog Valtech tillsammans med Optimizely. Vad vi gjorde den gången kan du läsa mer om här.
Byggmax VD kommunicerade med sina medarbetare via en livesändning i vår studio
När Byggmax genomförde en livesändning för sina medarbetare befann sig deras publik utspridda på olika platser runt om i landet. Medarbetarna kunde därmed följa eventet digitalt och tog del av innehållet via en vanlig webbläsare. Kan det bli mer enkelt, effektiv och informativt?
Byggmax genomförde en digital livesändning i samarbete med kommunikationsbyrån Friends and Stories. Lokalen för det digitala eventet var vår Studio Adapt Large i Stockholm och bestod av en hel timmes livesändning. Byggmax är en byggvarukedja och består av 100 varuhus i Sverige. Den digitala publiken utgjordes därmed av Byggmaxs anställda. Detta eftersom livesändningen riktade sig till medarbetare som dessutom befann sig på olika platser runt om i landet.
Byggmax VD talar framför led-skärmen i studion på det digitala eventet.
Livesänt event med digital frågestund
Innehållet i denna livesändning bestod av information och det var framför allt Byggmaxs VD Mattias Ankarberg som talade. I studion gick han igenom årets siffror och budget samt även deras vision för framtiden. Därefter följde en 30 minuter lång frågestund där medarbetarna kunde ställa frågor via en chatt och få svar på dem direkt från studion.
Brandad studio gav ett proffsigt intryck
När du genomför en livesändning når du ut med samma information till alla dina deltagare samtidigt. I detta fall hade Byggmax valt att branda studion de befann sig i för knyta ihop innehållet med sitt varumärke på ett tydligt sätt. De hade varit noga med detaljerna så att allt i studion var enhetligt och därigenom gav ett proffsigt intryck. Den stora led-skärmen visade därför en bild från Byggmax varuhus som bakgrund i studion. Vår grafiker hade också hjälp till att branda moderatordisken med Byggmaxs logga.
I mixerrummet på Studio Adapt Large satt tekniker och säkerställde att livesändning höll en hög kvalitet för både ljud och bild.
Hög digital kvalitet utan fördröjningar
Att genomföra en digital sändning i studio är ett enkelt, effektivt och informativt sätt att nå ut med sitt innehåll. Det betyder bland annat bättre ljud och bild utan förseningar. I detta fall var det även tvåvägskommunikation vilket innebar att deltagarna hade möjlighet att interagera med studion via en chatt. Därigenom kunde de ställa frågor och samtidigt få svar på dem direkt under livesändningen. Sammanfattningsvis blev resultatet en livesändning med snygg inramning och hög digital kvalitet utan fördröjningar.
Globalt digitalt event med fler än 5000 deltagare
Tänk dig ett globalt digitalt event med 252 talare, 5000 digitala deltagare och 498 nya matchmaking möten. Detta var resultatet av det digitala eventet Sweden Innovation Days 2022 när det genomfördes i Studio Adapt Large. Visst låter det spännande?
Sweden Innovation Days var ett globalt digitalt event som engagerade företag över hela världen. Det var arrangörerna Utsikt Kommunikation och Vinnova som anordnade eventet. Det genomfördes under fyra hela dagar i Studio Adapt Large i Stockholm samtidigt som det livesändes digitalt. Det var miljön som stod högst på agendan på detta digitala event. Över hela världen kunde företag ta del av innehållet via tre olika plattformar. Syftet var att samla företag för samtal och diskussion och därigenom hitta lösningar för att uppnå FN:s klimatmål Agenda 2030.
Här ser du en av talarna på det globala digitala eventet i Studio Adapt Large i Stockholm.
Digitalt event skapar nya möjligheter
Arrangörerna till Sweden Innovation Days 2022 riktade sig till företag och framför allt var det Svenska företag som medverkade. Totalt var det mer än 5000 deltagare som följde eventet digitalt i 97 olika länder. Sammanlagt innehöll det också 252 talare och av dessa var 94 stycken med på distans och talade via länk som var uppkopplad till studion. Sändningen bestod av multipla scener som streamades till flera olika plattformar. Till exempel så satt det en fysisk publik i paviljongen i Dubai och tittade på storbildsskärm. På youtube kunde tittarna ta del av innehållet via Vinnova och Energimyndighetens kanaler. Deltagarna hade även möjlighet att logga in digitalt via en interaktiv mötesplattform och därigenom välja vilka delar de ville följa. Samtidigt kunde de också skapa nya intressanta samtal och diskussioner. Sweden Innovation Days 2022 resulterade därför också i 498 nya matchmaking möten.
Så här såg det ut i paviljongen i Dubai när det globala digitala eventet visades på storbildsskärm.
Det blev en global digital mötesplats
Ett globalt digitalt event har inga gränser, varken fysiska eller i antal deltagare. Med pandemier och stor klimatpåverkan i världen så var detta en utmärkt lösning. Deltagarna kunde nu ta del av innehållet vart som helst ifrån. De kunde också interagera med varandra genom en digital och interaktiv mötesplattform. Därigenom kommer nu företagens samarbeten för miljön att fortsätta och ta nya riktningar. Det har varit så roligt att ha fått vara del av detta projekt. Vi ser fram emot nästa!
Mässornas mässa blev en hybridmässa med deltagaren i fokus
När bokmässan stod inför nya utmaningar ställdes den snabbt om. Istället blev det en hybridmässa där vi producerade och livesände direkt från mässan och vår Studio Large.
Bokmässan i Göteborg är en av de viktigaste årliga litteraturhändelserna i Sverige och kanske den mest omtalade och omskrivna mässan av alla. Den har alltid varit en viktig och oerhört populär samlingspunkt för svenska förläggare, författare och alla läsare. Men också för exempelvis utbildningsväsendet och bibliotek.
Gästsamtal och intervjuer sändes digitalt från två olika studior.
Årets mässa fick en twist
Under pandemin ställdes bokmässan snabbt om till att bli digital. Årets mässa var den 23-26 september och fick en ytterligare twist; den blev en hybridmässa med deltagarupplevelsen i fokus. Under samtliga fyra dagar som mässan höll på levererade vi på Adapt produktion från två olika digitala studior, i tät och nära samverkan med Svenska Mässan Gothia Towers. Vi producerade och sände en lång rad program från vår stora Gothia Hybrid Event Arena samt från vår streamingstudio Large.
Vid mixerbordet satt våra studiotekniker och såg till att innehållet var snyggt och sändningen gick smidigt.
Den hybrida bokmässan 2021 är ytterligare ett finfint bevis på värdet av vårt partnerskap med Svenska Mässan Gothia Towers och att ingenting är omöjligt.
På 24 timmar ställde Koenigsegg om från mässmonter till livesändning
I februari 2020 var en av våra Adapt-trailrar på väg ned till Geneve och den berömda årliga bilsalongen. Våra kollegor Eventkraft hade det tekniska ansvaret för Koenigseggs monter. På uppdrag av dem skulle vi leverera delar av den AV-tekniska lösningen.
På väg ned hörde vi att Coronaviruset börjat sprida sig i Europa. Än länge fanns dock inga indikationer på att bilsalongen skulle ställas in. Under tre intensiva dagar byggdes hela den tekniska lösningen upp och dag som natt ägnades åt finjusteringar och programmering.
Två dagar innan öppning, när i princip alla mässmontrar var färdigbyggda, kom beskedet alla fruktat för – mässan ställs in! Arbetet avbröts, hallarna tömdes på personal inför helgen och alla förberedde sig för att på måndag komma tillbaka för att påbörja demonteringen. Men inte i Koenigseggs monter. Där såg man möjligheter när andra såg besvikelse.
En stor LED-skärm skapade den effektfulla rörliga bakgrunden i montern
Montern ställs om till livesändning
Istället för att packa ihop ställdes montern snabbt om för inspelning och livesändning. Montern hade från början byggts för att lansera en serie nya sportbilar. När det inte längre gick att göra med fysisk publik så utnyttjades istället alla resurser på plats för att göra en helt digital lansering i en livesändning. Under 24 intensiva timmar programmerades all teknik om, filmer spelades in och klipptes ihop. Dessutom regisserades en 17 minuter lång lansering fram. 24 timmar senare gick man live. Och inte längre till en begränsad fysisk publik, utan till hela världen – som det enda deltagande företaget på Geneva International Motor Show!
Idag, ett år senare, har Koenigseggs lansering haft över 670’000 visningar enbart på Youtube, och långt fler om man adderar alla övriga kanaler. Det kallar vi en riktigt lyckad lansering! Vi på Adapt är fantastiskt glada för att vi tillsammans med Eventkraft fick vara med och genomföra det här projektet, som faktiskt var det första event som för vår del ställdes om från fysiskt till helt digitalt. Och vi är fortfarande mycket imponerade av Koenigseggs handlingskraft och mod! Det hoppas vi du blir också efter att ha sett den här filmen.
Spendrups livesände sin digitala konferens från Studio Adapt
Spendrups är Sveriges största bryggeri med ca 900 medarbetare och en omsättning på ca 4,6 miljarder kronor. Den 9:e december välkomnade vi dem till vår Studio Large i Stockholm när de tillsammans med byrån Telegraf genomförde sin årliga heldagskonferens för medarbetare inom dagligvaru- och servicehandeln. Se hur Spendrups genomförde en livesänd digital konferens.
För den digitala konferensen användes Adapts eventportal. I portalen kunde deltagarna se livesändningen, kommunicera direkt med varandra samt med studion, och hitta all aktuell information.
Den helt digitala konferensen genomfördes via vår interaktiva eventplattform där deltagarna kunde se och kommunicera med studion. Men också nätverka, chatta med varandra och läsa aktuell eventinformation. Den lyckade dagen avslutades med en after-work där stand-up komikern Måns Möller underhöll både deltagare och studion med sin fantastiska show. Stort tack till Spendrups för ett intressant projekt och välkomna tillbaka 2021!
Komikern Måns Möller gjorde ett uppskattat stand-up inslag under den digitala konferensens after-work.
Varmt välkommen att kontakta oss om även ni skulle vilja testa på en livesänd digital konferens!