Mässa för innovativa företag under EU-möte på Scandinavian XPO

Till Sveriges inledande EU-möten på Scandinavian Expo 5-8 Mars 2023 hjälpte Adapt Svenskt Näringsliv bygga och producera en mässa för våra mest innovativa företag inom grön omställning.

Mässan byggdes upp på Scandinavian XPO som är platsen för Sveriges EU-ordförandeskap. Under tre dagar har Sveriges mest innovativa företag inom grön omställning, på inbjudan av energi- och näringsminister Ebba Busch och bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell, presenterat sig för EU:s ministrar inom marknad, industri och forskning.

Adapts uppdrag har varit att designa mässans och lokalens layout, koordinera utställarna och ansvara för byggnation, genomförande och demontering av mässan. Vi har också ansvarat för logistik och transport av utställarnas material.

Själva mässan och dess montrar byggdes upp med vårt flexibla montersystem beMatrix.

Installation och drift av teknik i den svenska EXPO2020 paviljongen i Dubai

På uppdrag av Utrikesdepartementet har Adapt varit delaktiga i genomförandet av världsutställningen EXPO2020 i Dubai. I över tre års tid har vi arbetat med projektet och den svenska paviljongen i Dubai. Vårt uppdrag har varit att planera, installera och drifta all AV-teknik för scenerna samt event- och konferensvåningen. Under de 6 månader som utställningen pågick genomförde vi drygt 250 event i paviljongen.

Världsutställningen EXPO2020 har pågått mellan den 1 oktober 2021 till och med den 31 mars 2022. Temat för utställningen har varit Connecting Minds – Creating the Future med inriktning på möjligheter, mobilitet och hållbarhet. Den svenska paviljongen the Forest, återfinns i den del av utställningen som belyser hållbarhet. Det är en klimatsmart byggnad helt i trä med syfte att visa svensk innovation, hållbara lösningar och samtidigt inspirera till en grönare omställning. Det är fler än 190 länder som under världsutställningen varit representerade i Dubai . 

Det som slagit mig mest är hur flexibel, snabb och samarbetsvillig Adapts personal är – även när vi kommer med många snabba uppdrag och ändringar

Ludwig Daver, Deputy Commissioner General, EXPO2020

Installation av tekniska lösningar för svenska paviljongen

Under världsutställningen har vi tillsammans med våra kollegor på CT genomfört fler än 250 event i paviljongen; fysiska, digitala och hybrida. Det har varit alla olika typer av projekt med allt från enmanspresentationer på scen till fullskaliga livesändningar, modevisningar och produktlanseringar.

Det vi har gjort i paviljongen är att installera alla typer av AV-utrustning vilket innebär ljud-, ljus- och videoutrustning samt streamingteknik. All teknik har varit uppkopplad via ett nätverk som hanteras genom kontrollsystemet BLOCKS. Därmed har vi kunnat styra all uppkopplad teknik från en och samma mjukvara. Med BLOCKS har våra tekniker och paviljongens personal enkelt kunnat styra all teknik från sina vanliga mobila enheter; mobiltelefoner, surfplattor och datorer.

Så här styrde systemet BLOCKS all installerad teknik i den svenska paviljongen i Dubai

Hybridmöte allt viktigare för kommunikationen

På plats i paviljongen the Forest i Dubai är Ludwig Daver, Deputy Commissioner General, för EXPO2020. Enligt honom går det inte går att överskatta värdet på det som Adapt tillfört det svenska deltagandet. Det är många saker som deltagarna varit tvungna att hitta nya vägar för och göra annorlunda på grund av pandemin. Till exempel så har företagen inte haft möjlighet till att bjuda in så många medverkande till Dubai och därför har hybridmöte blivit en allt viktigare faktor. Med hjälp av Adapts teknik, kunskap och erfarenhet har de istället kopplat ihop talare från hela världen med event- och konferensvåningen här i Dubai. Därigenom har deltagarna kunnat medverka på möten och konferenser på världsutställningen trots att de befunnit sig på andra sidan jorden.

Ludwig Daver berättar hur samarbetet med Adapt fungerat

Starkt lagarbete i den svenska paviljongen

Det har varit en spännande tid och något som präglat arbetet har varit den starka lagkänslan bland dem som jobbat i paviljongen. Ludwig berättar att det också har ställt stora krav på samarbetet för att bygga upp och driva event- och konferensdelen. De som jobbat på plats i den svenska paviljongen har mer eller mindre bott inne på mässan. Arbetet har hela tiden varit föränderligt och de har inte vetat vad som ska hända från den ena stunden till den andra. Därför har flexibilitet varit nyckeln till ett väl fungerande lagarbete för att kunna lösa alla uppgifter tillsammans.

Ett projekt i världsklass

Vi på Adapt tycker det har varit otroligt roligt och spännande att vara del av ett så stort och betydelsefullt projekt. Därför har det också varit extra motiverande att få bidra med det vi kan bäst. Vi har delat vår kunskap och erfarenhet av teknik, installation och livestreaming samt hur fysiska möten blir digitala. Därigenom har vi varit delaktiga i att sätta strukturen och skapa förutsättningarna för att alla skulle kunna genomföra både fysiska möten, hybrida event och helt digitala sändningar. Stort tack till alla kollegor, partners och kunder som vi har haft glädjen att arbeta med.

ROKLive EMEA 2022, ett event i världsklass

Under fyra dagar i oktober levererade Adapt i samarbete med Svenska Mässan Gothia Towers de audiovisuella lösningarna till eventet ROKLive EMEA 2022. Fyra dagar fyllda med laborationer, demonstrationer, digitala sändningar och inspirationsföreläsningar. 

Rockwell Automation är världens största företag inom industriell automation och har funnits sedan 1901. De är idag verksamma i över 100 länder och har över 

25 000 medarbetare över hela världen.

Mötesplats för innovatörer

ROKLive EMEA samlar över 700 innovatörer inom drift, underhåll, konstruktion och teknisk innovation. Syftet med eventet var att visa upp sina produkter och berätta om hur Rockwell Automations intelligenta enheter och mjukvarulösningar kan förändra hur industrin ser på industriell automation. 

Programmet för konferensen innehöll intressanta talare och föreläsare så som Christer Fuglesang med flera. Christer berättade sin spännande historia och om sin relation till Rockwell Automations. 

Många lokaler och mycket teknik

Kongresshallen användes för de större konferenspassen. I lokalen riggade vi upp en 24×4,5 m vinklad projektionsyta bestående av 3st helvita projektordukar. Projektionen gjordes med 3st Christie Boxer 4K30 projektorer. Ytan under dukarna fylldes med scendekor i form av ROKLive loggan utskuren i frigolit stående på 1 m höga scenpodier. Scenen kompletterades med en effektfull ljussättning bestående av rörliga armaturer som placerats ovanför scenen och på scengolvet.

Som komplement till projiceringen hade vi en kameralösning på plats för att alla i lokalen tydligt skulle kunna se vad som hände på scenen. Vilket uppskattades av publiken på plats.

Breakout rum

Under dagarna användes ett stort antal breakout rum för demonstrationer och laborationer. Till dessa levererade vi en bild, ljud och ljuslösning anpassad efter rummens storlek och behov. För att hjälpa till med all teknik hade vi en tekniker på plats i varje rum.

Expo

Parallellt med konferensen anordnade Rockwell Automation en mässa i H-hallen, Adapt levererade en högupplöst LED-skärm med en pixelpitch på 2,5 mm. LED-skärmen monterades i en konstruktion byggd av BeMatrix ramar, i vilka vi även satte upp print på de ytor där LEDskin panelerna inte täckte.

Studio Adapt

Rockwell passade även på att hyra vår studio som ligger i samma byggnad som Svenska Mässan. Här spelade in spännande paneldebatter mixat med föreläsningar om nya produkter. Materialet filmades med en trekameralösning och kommer dyka upp i deras sociala mediekanaler efter att eventet är över.

Festkväll

Under den sista kvällen av ROKLive hissades läktarna upp i taket och lokalen förvandlades till en festlig middagssittning för alla deltagarna. Temat för kvällen var det svenska musikundret. Bandet för kvällen spelade musik som alla kunde sjunga med i och känna igen. Musik från Abba, Roxette, Ace of Base med flera framfördes från scenen.

För att förstärka festkänslan hissades discokulor som var 1 m i diameter upp framför scenen.

Skala upp när det behövs

För att lösa alla delar av det här projektet hade vi en personalstyrka på 45 personer bestående av projektledare, tekniker och byggpersonal på plats. En av alla styrkor med Adapt är att vi kan skala upp när det kommer projekt som kräver det.

Cirkularitet och hållbarhet var fokus i ABF:s monter på Bokmässan 2022

Mässmonter – inspiration

Det var begreppet cirkularitet som var temat när ABF skapade sin monter till årets bokmässa. Tillsammans byggde och inredde vi en monter där allt från ramsystem och teknik till möbler och inredning bestod av återbruk. Till och med konsten var skapad utifrån principen om återvinning.

Under Bokmässan 2022 på Svenska Mässan i Göteborg byggde vi tillsammans med ABF en monter med fokus på cirkularitet och hållbarhet. Uppdraget gick ut på att skapa en monter som motsvarade deras värderingar samtidigt som syftet var att bredda läsningen i samhället. Budskapet de ville förmedla var: vi behöver fler som läser och inte fler böcker”.

Monter skapad av återbruk

Tillsammans med ABF designade vi en monter och inredde den som ett vardagsrum. Vi fyllde den med böcker, konst och vintagemöbler för att skapa en inbjudande och hemtrevlig stämning. Innehållet var präglat av begreppet cirkularitet vilket innebar att ingenting i montern var nytt. All inredning och alla möbler bestod helt av återbruk. Även bildskärmen på väggen var begagnad och kom från Adapts egen hyrshop. Böckerna i montern representerade olika årgångar och möblerna skulle gestalta skiftande stilar genom tiden. Konstverken var skapade av konstnären Woo – Bock som gör collage, skulpturer och svävande mobiler av papper. Dessa formar hon genom att ta till vara på sidorna i gamla böcker. I de olika kreationerna får texterna och bilderna ett nytt sammanhang och en ny betydelse. Monterns delar har även efter avslutad mässa blivit till nya projekt, både möblerna och konsten visas idag på andra håll.

Cirkularitet en möjlighet

Vi på Adapt ser stora möjligheter för hela expo och utställningsbranschen när det kommer till att producera hållbara montrar utifrån ett cirkulärt arbetssätt. Med systemet beMatrix kan vi återanvända varje del av ramen som monter är byggd av. Vi driver också en uthyrningsverksamhet där våra kunder kan hyra teknik istället för att köpa samt att vi alltid hyr in möbler och övrig inredning till montern. Vill du också bygga en monter med högre hållbarhet? Varmt välkommen till oss!

Vanliga frågor och svar

Hur kan vi skapa en hållbar mässmonter som speglar vårt budskap?

Adapt designade ABF:s monter på Bokmässan 2022 med återbrukade ramsystem, teknik, möbler och inredning, inklusive konst skapad av återvunna material. Genom att använda återanvändbara material och system som beMatrix kan Adapt skapa en monter som tydligt kommunicerar ert budskap och era värderingar.

Behöver du hjälp med att designa en monter som sticker ut på mässan?

Adapt erbjuder specialdesignade monterlösningar anpassade efter era önskemål. Vi tar hand om hela processen, från konceptutveckling och 3D-visualisering till byggnation och teknisk planering, för att skapa mässmontrar som attraherar besökare och effektivt förmedlar ert budskap.

Hur kan vi säkerställa att vår mässmonter engagerar alla sinnen hos besökarna?

Adapt har erfarenhet av att inreda montrar som exempelvis vardagsrum, fyllda med böcker, konst och vintagemöbler för att skapa en hemtrevlig atmosfär. Genom att använda olika material, färger och interaktiva element kan ni engagera besökarnas sinnen och göra ert budskap mer levande.

Vad bör vi tänka på för att vår monter ska sticka ut på mässan?

För att er monter ska sticka ut på mässan rekommenderar Adapt att fokusera på unik design, interaktiva aktiviteter och ett konsekvent koncept. Använd iögonfallande och annorlunda design som speglar ert varumärke, skapa aktiviteter som genererar energi och rörelse i montern, och våga gå hela vägen med ert koncept för att göra ett starkt intryck på besökarna.

Hur kan vi nå vår målgrupp effektivt genom vår mässmonter?

För att nå er målgrupp effektivt är det viktigt att designa montern utifrån deras intressen och behov. Adapt hjälper er att skapa en monter som attraherar och engagerar rätt besökare genom att använda relevanta budskap, interaktiva inslag och en design som speglar ert varumärke.

Kan Adapt hjälpa oss att skapa en prisbelönt eller uppmärksammad monter?

Ja, Adapt har erfarenhet av att skapa mässmontrar som får stor uppmärksamhet och uppskattning. 

Hur kan vi följa upp vårt mässdeltagande för att maximera resultatet?

Efter mässan är det viktigt att följa upp med de kontakter ni har knutit för att maximera resultatet av ert deltagande. Adapt kan hjälpa er att samla in leads effektivt under mässan genom att skapa interaktiva aktiviteter och använda digitala verktyg för insamling av besökares uppgifter. Efter mässan kan ni få all information levererad direkt till er inkorg för snabb och effektiv uppföljning.

Hur kan vi säkerställa att vår monter sticker ut visuellt på mässan?

För att er monter ska sticka ut visuellt rekommenderar Adapt att använda stora digitala ytor som kan förändras med en knapptryckning. Genom att integrera LED-skärmar och andra digitala lösningar kan ni skapa en dynamisk och föränderlig monter som drar till sig besökarnas uppmärksamhet. Denna teknik möjliggör också kommunikation med både fysiska och digitala besökare samtidigt.

Hur kan vi skapa en monter som engagerar flera sinnen hos besökarna?

För att engagera flera sinnen hos besökarna kan ni använda en kombination av visuella, taktila och auditiva element i montern. Adapt har erfarenhet av att skapa inbjudande miljöer genom att använda olika material, färger och interaktiva inslag. Genom att skapa en atmosfär som stimulerar flera sinnen kan ni göra ert budskap mer minnesvärt och engagerande för besökarna.

Vilka är de mest populära tjänsterna Adapt erbjuder för mässmontrar?

Adapt erbjuder en rad tjänster för mässmontrar, inklusive konceptutveckling, design, 3D-visualisering, byggnation, teknisk planering och projektledning. De är också officiell partner till beMatrix, ett innovativt ramsystem för monterskapande.

Circle K:s mässmonter på Elmia Lastbil 2022 överträffade alla förväntningar

Årets lastbilsmässa i Jönköping blev en succé för Circle K när nästan varannan besökare stannade vid deras mässmonter för att fika. Under mässans fyra dagar serverades cirka 14 000 koppar kaffe och nästan 10 000 kanelbullar och munkar. Den välbesökta montern resulterade därför i många nya möten mellan både människor och företag.

Under fyra dagar i slutet på augusti genomfördes en av Nordens största mässor i sitt slag nämligen Elmia Lastbil 2022. Platsen för evenemanget var Elmia Kongress & Konserthus i Jönköping. Detta är branschens egen mässa som engagerar hela åkerinäringen från enskilda lastbilschaufförer till stora transportföretag. Med på plats fanns självfallet Circle K som deltog med en stor och synlig monter centralt placerad i en av hallarna.

Mässmonter med led-skärmar
I montern fanns flera bildskärmar monterade som visade informations och reklamfilmer om utställarens verksamhet.

Montern blev en succé

Årets lastbilsmässa blev en succé för Circle K och överträffade deras egna förväntningar. Sammanlagt var det cirka 30 000 personer som besökte mässan och i Circle K:s monter serverades cirka 14 000 koppar kaffe. Detta innebär att nästan varannan besökare stannade till vid deras mässmonter för att fika. Till detta bjöds det på nästan 10 000 kanelbullar och munkar, som alla var bakade direkt i montern. Intresset var så stort att det bildades långa köer för att få ta del av fikautbudet.

Monter med ipad och stativ
Framför bildskärmarna fanns ett stativ med en ipad på via vilken besökarna själva kunde söka information.

Designad och byggd av Adapt

Monterlösningen var designad och byggd av Adapts eget expo-team. Syftet var att skapa en central mötesplats som skulle locka många besökare. Montern var uppbyggd i enlighet med Circle K:s grafiska profil och både färger och inredning skulle symbolisera deras bensinstationer utmed vägarna. I montern fanns kaffemaskiner samt två ugnar i vilka det bakades bullar på löpande band. Även Circle K:s egen musikslinga spelades i monterns högtalarsystem samtidigt som de stora LED-skärmar visade reklamfilmer om företaget. På plats hade Circle K cirka 20 representanter som informerade om verksamheten samtidigt som de knöt nya kontakter.

Fikabord i mässmonter
I montern fanns bord och stolar där besökarna kunde slå sig ner och njuta av sin kaffe.

Flexibel och återanvändningsbar monterlösning

Denna mässmonter var byggd i det smarta, flexibla och återanvändningsbara systemet beMatrix med integrerade LED-skärmar, ljud- och ljusteknik. De tekniska delarna var sammankopplade med det användarvänliga kontrollsystemet BLOCKS och allt innehåll i montern styrdes via en vanlig mobiltelefon. Till exempel så kunde Circle K:s representanter koppla upp sig mot närmaste bildskärm för att där visa sin presentation för besökarna. Framför vardera bildskärm fanns även en ipad på golvstativ genom vilken besökarna själva kunde ta del av information om företaget.

Det finns inget roligare än när succén är så omedelbar. Alla koppar kaffe och bullar som serverades under mässan visar verkligen på hur välbesökt och uppskattad montern var. Vi tackar Circle K för ett spännande och roligt samarbete. Varmt välkomna tillbaka nästa gång!

Succé i Optimizely & Avensias mässmonter med 600 besökare redan innan lunch

Optimizely och Avensias mässmonter engagerade många av besökarna på D-Congress 2022. Tillsammans med Kicks bjöd de deltagarna på bland annat sminkning, skönhetstips och rådgivning kring den digitala resan. De fick även möjlighet att testa deras webbshop och Kicks nya treat box som snart rullas ut i butikerna. Intresset bland besökarna var så stort att det på eftermiddagens afterwork knappt gick att komma in i montern.

Optimizely och Avensia skapade tillsammans med oss på Adapt en monter inför deras deltagande på D-Congress 2022. Syftet med montern var att visa samarbetet med Kicks webbshop. Kicks är en butikskedja för smink och skönhetsprodukter som riktar sig till konsumenter.

Mässmonter fylld med skönhet och e-handel

Detta var en av de större montrarna på mässan och den syntes redan från ingången. Genom att bygga en portal som sträckte sig över gången skapade vi uppmärksamhet samtidigt som vi styrde flöden av besökare genom montern. I mässmontern fanns Kicks nya treat box där gästerna fick prova på det nya konceptet och få skönhetstips. Detta är en ny tjänst som kommer att finnas tillgänglig i Kicks butiker inom kort. Montern hade flera digitala skärmar som vi kopplade ihop via det användarvänliga styrsystemet Blocks. Med Blocks kunde arrangörerna själva välja vilket material som skulle visas och styra innehållet direkt från sin egen mobil eller en surfplatta.

Treat box med sminkning
Kicks erbjöd besökarna både sminkning och skönhetstips i deras treat box.

Fokus på framgångsrikt koncept

Inom e-handeln är butikskedjan Kicks ett framgångsrikt och inspirerande exempel. Bland annat så har Kicks en egen webbshop genom vilken de säljer sina produkter samt att du som kund även kan boka tid på nätet. Eftersom de lyckats så bra inom modern näthandel ville vi skapa innehåll omkring dem. Syftet i denna mässmonter var därmed att lyfta fram en vinnare inom e-handeln och samtidigt belysa Kicks framgångsrika koncept.

Digital skylt i mässmonter
I montern kunde besökarna hämta en goodiebag i form av en e-handelspåse.

Lockade besökarna med en goodiebag

För att skapa ett flöde direkt till montern delade vi redan i entrén ut paketavier till besökarna. Dessa tog de sedan med sig till montern där de kunde hämta ut en goodiebag. Den innehöll bland annat en produkt från Kicks samt en drinkbiljett till eftermiddagens afterwork. Gåvan var paketerad i en vanlig e-handelspåse och skulle således symbolisera att besökaren hade handlat via en webbshop.

Besökare på mässa
Det var många som besökte montern och gärna ville ta del av sminkning, skönhetstips och prata om den digitala resan.

Vilken succé det blev!

Intresset för mässmontern var stort och redan innan lunch hade 600 påsar blivit uthämtade vilket innebar att det alltså varit lika många besökare i montern. Eftersom de även hade fått en drinkbiljett fanns det ytterligare en anledning att återkomma till montern senare under dagen. Dagen avslutades följaktligen med en afterwork där besökarna kunde hämta och njuta av sin drink på eftermiddagen. När afterworken drog igång var det redan fullt i montern och så mycket folk att det knappt gick att komma in.

Vill du se vad vi har gjort tidigare tillsammans med Optimizely? Då kan du läsa mer om det här.

Valtech skapade en poddstudio i montern och livesände direkt från mässan D-Congress

När Valtech skulle delta på D-Congress 2022 ville de göra någonting nytt och annorlunda samtidigt som de ville prata om aktuella ämnen inom e-handel. Tillsammans skapade vi därför en monter i form av en poddstudio så de kunde sända sin egen podd Valtech Café direkt från mässan.

Denna gång skapade Valtech en egen monterD-Congress 2022. Deras ambition var att göra någonting nytt och annorlunda samtidigt som de skapade ett värde för besökarna. Tillsammans med kunden kom vi fram till att de skulle koppla montern till deras egen podd Valtech Café, en podd där de kontinuerligt tar upp och diskuterar intressanta ämnen och aktuella frågeställningar kopplade till e-handel. Därför byggde vi en poddstudio så att de helt enkelt skulle kunna livestreama sin podd direkt från mässan.

Inglasad monter
Montern var inredd för att skapa många intressanta samtal och möten.

Poddstudio för samtal om e-handel

Resultatet blev en stilren monter helt i glas och inramad med svarta kanter. Under dagen bjöd de in olika gäster till poddstudion för samtal och diskussion. Det var mestadels andra deltagare och utställare på mässan som var där och pratade om sina expertområden. Under dagen täckte samtalen flera intressanta aspekter av e-handel.

Poddstudio och trådlösa hörlurar
Besökarna hade möjlighet att låna trådlösa hörlurar för att kunna lyssna på den livesända podden.

Lyssnade med trådlösa hörlurar

För att ta del av podden kunde besökarna låna ett par trådlösa hörlurar och var de än befann sig i den stora mässlokalen kunde de lyssna på podden. På plats hade vi därför en ljudtekniker som såg till att allting fungerade med både ljudet och själva streamingen. Ovanpå montern fanns också en QR-kod vilken ledde besökarna direkt till Valtechs poddsida. Utanför poddstudion hade vi monterat en bildskärm så att deras säljare samtidigt skulle kunna presentera Valtechs tjänster för besökarna.

På förra årets mässa D-Congress 2021 deltog Valtech tillsammans med Optimizely. Vad vi gjorde den gången kan du läsa mer om här.

Återigen skapade DHL en kreativ monter som lockade och engagerade besökarna på mässan

Ännu en gång fick vi förtroendet att göra en kreativ monter tillsammans med DHL. Vårt samarbete omfattade allt från att ta fram koncept och planera innehåll till att designa och bygga en monter i mässhallen. Och vilket fantastiskt resultat det blev!

Vi på Adapt fick återigen uppdraget att tillsammans med DHL bygga deras monter. Det var inför deras deltagande på D-Congress 2022 som även denna gång hölls på Svenska Mässan i Göteborg. Eftersom temat för mässan var E-commerce as entertainment tyckte vi att det passade utmärkt att skapa en monter där deras eget digitala spel DHL Effibot Dash fick stå i centrum.

Samla paket på lagret

DHL Effibot Dash är ett händelserikt och spännande tv-spel. Spelet går ut på att tillsammans med deras Effibot samla så många paket som möjligt. Det utspelar sig på DHL:s eget lager och på äkta traditionellt tv-spelsmanér tar sig spelaren framåt genom att köra, hoppa och väja för både paket och hinder.

surfplatta i monter
Surfplattorna i montern var ihopkopplade med skärmen så att åskådarna kunde följa spelarnas äventyr på storbild.

Lockade och engagerade besökare

Syftet var således att både knyta an till temat på mässan och samtidigt skapa en intressant och engagerande monter. Därför installerade vi två surfplattor i montern vilket innebar att två besökare åt gången spelade samtidigt. Genom att koppla ihop surfplattorna med den stora bildskärmen kunde även åskådarna följa med i spelarnas äventyr. I montern pågick också en tävling där deltagarna hade chans att vinna F1-biljetter.

Montern skapade nya möten

Detta var en mycket lyckad monter som verkligen bjöd in, aktiverade och engagerade besökarna. Det var flera som besökte montern för att spela samt att det också var många som stannade till för att titta. Naturligtvis bjöd det på åtskilliga nya möten för både DHL och besökarna. Ett bra exempel på en kreativ monter som engagerade alla deltagare!

Är du nyfiken på att se vad vi gjorde tillsammans med DHL förra gången? Läs vårt kundcase om när de skapade en bio i montern här.

Återanvändningsbar monter för Walley på mässan D-Congress 2022

Inför Walleys deltagande på mässan D-Congress hjälpte vi dem att bygga en monter i samma stil som tidigare där de återanvände både koncept och inredning. Därigenom skapade vi en monter som var hållbar samt att kunder och besökare direkt kunde känna igen sig.

När det var dags för mässan D-Congress 2022 fick vi ännu en gång förtroendet av Collector att bygga en monter. Syftet var att återigen demonstrera deras digitala betallösning Walley. Även denna gång utgjorde montern en social yta där besökarna kunde mötas och mingla med både varandra och utställaren. 

Återanvände både koncept och inredning

Eftersom montern knöt an till samma koncept som förra gången återanvände vi delar av det tidigare innehållet. Även denna gång fyllde vi därför montern med en juicebar så att besökarna skulle kunna njuta av ett glas färskpressat. Vi återanvände också delar av inredningen som möbler, belysning och pelarinslagning. Det innebar således att montern var inredd i samma stil och färger som året innan.

Styrde tekniken digitalt

Det vi gjorde annorlunda denna gång var att vi monterade den digitala tekniken både på sidan och upptill i montern. För att slippa sladdar och för att på ett smidigt sätt kunna styra vad skärmarna visade hade vi kopplat ihop tekniken med Blocks. Därigenom kunde vi hantera både skärmar och ljus direkt via en vanlig surfplatta. Det var således mycket enkelt att växla innehåll på skärmarna samt att reglera ljuset i montern. Därmed gick det också snabbt ändra stämningen inför eftermiddagens after work.

Fokus på återanvändning

Att bygga en monter i samma stil och med samma inredning som tidigare bidrar både till hållbarhet och hög igenkänning. Det är alltså bra både för miljön och ekonomin samtidigt som besökarna känner igen sig i montern.

Vill du läsa mer om vad vi gjorde och se hur det såg ut förra gången? Då kan du göra det här.

DHL skapade en biosalong på mässan med en stor bildskärm i montern

Det som började med en bildskärm i montern slutade med en liten biosalong. Tillsammans med DHL skapade vi en kreativ monter där konceptet knöt an till uppdraget de haft under senaste James Bond-filmen. Med en stor bildskärm i montern kunde de visa filmen om sitt arbete samtidigt som besökarna fick en riktig bioupplevelse.

Inför sitt deltagande på mässan D-Congress 2021 kontaktade DHL oss på Adapt för de ville ha en bildskärm till sin monter. Men det som började med en förfrågan om endast en bildskärm blev istället ett samarbete mellan Adapt och DHL. Tillsammans skapade vi en kreativ och inspirerande monter för deras kunder och besökare.

Säkra och effektiva leveranser

Syfte med mässan var att berätta om uppdraget DHL haft i samband med inspelningen av den senaste James Bond-filmen No time to die. Uppdraget de hade fått var att ta hand om logistiken kring all filmutrustning. De hade ansvaret för att transportera den över världen på ett säkert och effektivt sätt. Temat för montern var givet eftersom den nya James Bond-filmen hade premiär ungefär samtidigt som mässan genomfördes. Tillsammans skapade vi därför en monter som skulle ge besökarna en riktig bioupplevelse.

Bildskärm med filmvisning på mässa
På den stora bildskärmen rullade filmen som visade DHLs uppdrag under den senaste James Bond-filmen.

Montern blev en biosalong

Budskapet DHL ville förmedla var att deras leveranser var både snabba och smidiga. För att gestalta detta på ett enkelt och tillgängligt sätt hade de spelat in en reklamfilm om projektet. Med hjälp av en stor bildskärm i montern kunde de spela upp filmen och visa besökarna hur de jobbade. För att sedan knyta ihop konceptet med James Bond-filmen skapade vi helt enkelt en liten biosalong.

Vi tar hänsyn till helheten

När vi planerar en monter är vi noga med att ta hänsyn till helheten som mässlokal, flöden och placering. Därför var det ingen slump att skärmen var placerade på vänster sida i montern. Där skulle den hamna i blickfånget för besökare som passerade i gången utanför. På så vis skapade den uppmärksamhet och montern fick högre synlighet. Många besökare kom också in via en trappa ner till mässhallen. Eftersom flödet av människor var högt just där så stod det också säljare från DHL där. Det högra sida av montern var därmed fri och öppen. Därför kunde säljarna på ett enkelt och naturligt sätt skapa dialog med besökarna och samtidigt bjuda in dem till montern.

Inte bara en monter utan ett helt mässdeltagande

Vi går noga igenom konceptet för montern samt helheten för mässan. Det innebär att vi tittar på allt från planering av montern och placering i mässhallen till hur flödena av människorna som rör sig. En mässa är inte bara en monter utan en helhet som det är viktigt att vara medveten om. Därför utgår vi alltid från hur man bäst skapar uppmärksamhet och dialog med besökarna på ett enkelt, naturligt och inbjudande sätt. Efter genomförd mässan var DHL jättenöjda med både samarbetet, montern och hela sitt mässdeltagande. Vi tackar för förtroendet och hoppas vi ses snart igen.

Är du nyfiken att se fler montrar som vi har byggt tillsammans med DHL? Det kan du göra här.

På 24 timmar ställde Koenigsegg om från mässmonter till livesändning

I februari 2020 var en av våra Adapt-trailrar på väg ned till Geneve och den berömda årliga bilsalongen. Våra kollegor Eventkraft hade det tekniska ansvaret för Koenigseggs monter. På uppdrag av dem skulle vi leverera delar av den AV-tekniska lösningen.

På väg ned hörde vi att Coronaviruset börjat sprida sig i Europa. Än länge fanns dock inga indikationer på att bilsalongen skulle ställas in. Under tre intensiva dagar byggdes hela den tekniska lösningen upp och dag som natt ägnades åt finjusteringar och programmering.

Två dagar innan öppning, när i princip alla mässmontrar var färdigbyggda, kom beskedet alla fruktat för – mässan ställs in! Arbetet avbröts, hallarna tömdes på personal inför helgen och alla förberedde sig för att på måndag komma tillbaka för att påbörja demonteringen. Men inte i Koenigseggs monter. Där såg man möjligheter när andra såg besvikelse.

Livesändning för Koeningsägg. Här en stor LED-skärm med effekfull, rörlig bakgrund.
En stor LED-skärm skapade den effektfulla rörliga bakgrunden i montern

Montern ställs om till livesändning

Istället för att packa ihop ställdes montern snabbt om för inspelning och livesändning. Montern hade från början byggts för att lansera en serie nya sportbilar. När det inte längre gick att göra med fysisk publik så utnyttjades istället alla resurser på plats för att göra en helt digital lansering i en livesändning. Under 24 intensiva timmar programmerades all teknik om, filmer spelades in och klipptes ihop. Dessutom regisserades en 17 minuter lång lansering fram. 24 timmar senare gick man live. Och inte längre till en begränsad fysisk publik, utan till hela världen – som det enda deltagande företaget på Geneva International Motor Show!

Idag, ett år senare, har Koenigseggs lansering haft över 670’000 visningar enbart på Youtube, och långt fler om man adderar alla övriga kanaler. Det kallar vi en riktigt lyckad lansering! Vi på Adapt är fantastiskt glada för att vi tillsammans med Eventkraft fick vara med och genomföra det här projektet, som faktiskt var det första event som för vår del ställdes om från fysiskt till helt digitalt. Och vi är fortfarande mycket imponerade av Koenigseggs handlingskraft och mod! Det hoppas vi du blir också efter att ha sett den här filmen.

Kia lanserade sin nya elbil med en 18×3,5 m digital montervägg

Under eCar Expo, nordens största elbilsmässa, lanserade KIA en helt ny elbil för den svenska marknaden. Tillsammans med Svenska Mässan Gothia Towers fick Adapt i uppdrag att bygga en 18×3,5 m högupplöst digital montervägg. Syftet med den digitala väggen var att kunna visa den nya bilen i olika miljöer.

Med en digital montervägg kunde Kia enkelt visa bilen i olika miljöer.

Adapt byggde den digitala väggen med vår högupplösta beMatrix LEDskin LED-skärm. Den totala storleken var 63 m2. Med den höga 4K-upplösningen skapades en vacker bakgrund där man som besökare knappt kunde urskilja att man stod framför en LED-skärm.

Uppspelningen till skärmen sköttes via en BLOCKS server. Med BLOCKS kunde Kias personal själva styra vad som skulle visas på skärmen. Med en knapptryckning på sina egna mobiler kunde de välja mellan bilder, filmer eller presentationer.

Högupplöst LED-skärm i mässmonter
Den högupplösta skärmen fungerade som en vacker bakgrund till bilarna.

Digital monter för BillerudKorsnäs på mässan Scanpack i Göteborg

BillerudKorsnäs är en av världens ledande tillverkare av innovativa material för förpackningsindustrin. Adapt hjälper regelbundet BillerudKorsnäs med montrar och event över hela världen. Till mässan Scanpack i Göteborg designade och byggde vi en modern och digital monter med stora bildskärmar.

Stor monter med digitala skärmar
I BillerudKorsnäs monter på Scanpack användes digitala skärmar för att visa information och produkter.

BillerudKorsnäs arbetar med flera olika affärsområden. Deras digitala monter monter bemannades av säljare som visade besökarna hela BillerudKorsnäs breda produktsortiment. Ett av Adapts uppdrag var att skapa ett lättanvänt system så att säljarna utan förkunskap enkelt skulle kunna visa olika information på skärmarna beroende på vad besökarna var intresserade av.

Med BLOCKS styrde säljarna skärmarna från sina mobiler

Med Adapts interaktiva system BLOCKS är det möjligt att enkelt styra innehållet på en skärm. En valfri mobil enhet kan kopplas till BLOCKS via trådlöst nätverk. Sedan kan man med en knapptryckning enkelt välja vilket innehåll som skall visas på en eller flera skärmar. När en besökare var intresserad av en specifik produkt i BillerudKorsnäs monter tog säljaren med sig besökaren till någon av de digitala skärmarna. Via sin telefon, som fungerande som en fjärrkontroll, kunde säljaren välja vilket material som skulle visas på just den skärmen. På så sätt kunde innehållet på skärmarna enkelt anpassas efter de olika besökarnas intressen.

Med det interaktiva styrsystemet BLOCKS kunde säljarna enkelt välja vilket material som skulle visas på skärmarna.

Digital monter byggdes med beMatrix flexibla montersystem

Hela montern byggdes i det flexibla montersystemet beMatrix. Systemet består av ramar som snabbt sätts ihop till stora väggkonstruktioner som kläs med valfritt material, exempelvis printad forex. Man kan också enkelt fälla in digitala LED-skärmar, så kallade LEDskin, i ramsystemet. I väggen bakom baren byggde vi in en 5,5 x 3,5 m högupplöst beMatrix LED-skin LED-vägg, som fungerade som effektfull bakgrund och bildyta i montern. På motsatt vägg fälldes 4 st 55″ skärmar in. De var strategiskt placerade bakom produktdiskar som säljarna kunde stå vid.

Digitala skärmar i mässmonter
I montern använde säljarna digitala skärmar för att presentera sina olika produkter.

Monterpersonalen hade full kontroll på innehållet

Samtliga bildytor kopplades till det digitala styrsystemet BLOCKS. Alla som arbetade i montern kunde sedan styra innehållet på skärmarna med en knapptryckning på sin telefon. Genom att använda styrsystemet BLOCKS möjliggjorde vi för BillerudKorsnäs anställda att själva få kontroll över allt innehåll som visades. Samtidigt skapade vi ett enhetligt digitalt innehåll som visades på alla skärmar när ingen aktivt använde dem. Att kunna använda sin egen telefon för att styra skärmarna gjorde att personalen kände en trygghet och kunde fokusera på besökarna istället för på tekniken.

360-graders LED-skärm installerades på Fotografiska för att visualisera svältkatastrofen i Afrika

Adapt producerade och levererade en 360-graders LED-skärm till utställningen ”What’s on the plate – what children eat” på Fotografiska i Stockholm.

Utställningen, som var en samproduktion mellan Aftonbladet, Fotografiska och Rädda Barnen, ville belysa svältkatastrofen och barnens situation i Afrika. Målet med utställningen var att kunna förflytta besökarna till en annan värld genom att visa 360-graders dokumentärfilmer.

360-graders LED-skärm rum på Fotografiska
En rund 360-graders LED-skärm byggdes upp i lokalen F1 på Fotografiska.

Svårigheten med att exempelvis använda vanliga 360-graders headset är att det bara är du som har på dig dem som kan se materialet. Vilket betyder att du inte samtidigt kan reagera och kommunicera med din omgivning. Adapt fick därför i uppdrag av Fotografiska att ta fram en 360-graders högupplöst displaylösning för att kunna skapa ett rum som gästerna kunde gå in i – där man samtidigt som man såg filmerna också skulle kunna prata med varandra.

360 rund LED-skärm på Fotografiska
I 360-graders LED-rummet förflyttades besökarna till svältkatastrofen i Afrika.

Eftersom utrymmet på Fotografiska var begränsat och besökarna skulle stå väldigt nära skärmen kunde inte vanliga projektorer användas. Vi tog därför fram en 360-graders LED-skärm som byggdes upp med vår högupplösta beMatrix LEDskin 3,1 mm LED-skärm. Genom specialtillverkade delar skapade vi ett runt rum som var knappt 5 m i diameter och 4 m högt. Rummet var helt sömlöst och 360-videos kunde spelas runt om hela skärmen. Även genom den öppning där man går in. Uppspelningen av 360-filmerna gjordes med en WatchOut WatchMax mediaserver.

Monter för Stockholm och Göteborg på Europas största fastighetsmässa i München

På uppdrag av Step2 Communication producerade Adapt en expo-lösning åt städerna Stockholm och Göteborg när de ställde ut på en av världens största fastighetsmässor, Expo Real i München.

Målet var att skapa en 120 m2 stor återanvändningsbar monter som skulle kunna flyttas runt mellan olika mässor. För att möta det behovet projekterade vi fram en expo-lösning som bygger på det flexibla montersystemet beMatrix. Ett system som snabbt och enkelt kan byggas, demonteras och återanvändas.

Expo-lösningar från Adapt. Mobil beMatrix monter.
Hela mässmontern byggdes i det moduluppbyggda montersystemet beMatrix. Med systemet kan man enkelt fälla in en digital LED-skärm i en vägg.

Adapt levererade en nyckelfärdig monter där allt ingick; golv, inredning, ljud, ljus och bildteknik. I den stora väggen var en 12 m2 högupplöst beMatrix LEDskin LED-skärm infälld. LED-skärmen användes för information och uppspelning av presentationer, bilder och filmer. Kunden kunde enkelt med en knapptryckning växla mellan önskat material på LED-skärmen.

I montern byggdes också två specialgjorde mötesrum in. Rummen byggdes i plexiglas för att dämpa ljudet från mässan, men kläddes utvändigt med träribbor för att skapa en Skandinavisk och mer inramad design och känsla.

Expo-lösning med mötesrum för mässmonter byggt i beMatrix
I montern byggdes två mötesrum med beMatrix och plexiglas. De kläddes med träribbor för att få en Skandinavisk design.

Hela monterlösningen, inklusive kundens eget material, transporterades tur och retur mässan i Adapts egna fordon. Det garanterade en säker transport och hantering.

Vill du veta mer om våra expo-lösningar? Varmt välkommen att kontakta oss för mer information.

BillerudKorsnäs monter på världens största förpackningsmässa

Interpack är världens största mässa inom förpackningsindustrin med sina drygt 2800 utställare. Mässan arrangeras vart tredje år i Düsseldorf. En av de återkommande utställarna är det svenska företaget BillerudKorsnäs. På uppdrag av dem fick Adapt förtroendet att designa, konstruera, koordinera och bygga deras monter på senaste Interpack.

Montern byggdes i beMatrix
Hela mässmontern byggdes i det innovative montersystemet beMatrix. Skärmar fälldes in i bakväggen.

Montern byggdes helt i vårt återanvändningsbara och flexibla montersystem beMatrix. Systemet består av aluminiumramar i olika storlekar och former som sätts ihop till väggkonstruktioner. Ramarna kläs sedan med olika material, exempelvis printad grafik. I BillerudKorsnäs monterlösning användes högblank, printad dibond, vilket ger en vit och ren inramning.

beMatrix väggarna kläddes med dibond.
Montern var mycket välbesökt. Känslan var ljus och öppen vilket skapades av att väggarna var klädda med det vita materialet dibond.

För att markera monterytan och skapa en lyxigare känsla i montern är golvet upphöjt ca 10 cm. Det gör också att elkablaget kan dras under montergolvet. I bakväggen sitter 5 st bildskärmar infällda. Bakom dessa finns två förråd som användes för teknik och förvaring av profilmaterial.

Inför byggnationen specialdesignade och byggde Adapt 4 st produktpoddar med glashuv. Ena sidan på poddarna är öppningsbar med lås för att de skall kunna användas för förvaring. Det finns också inbyggd elektricitet i skåpen för laddning av elektronik.

Montern hade specialbyggda möbler och displayer
Adapt specialbyggde produktpoddar som också användes av säljarna som presentationsyta.

Allt material för montern, samt BillerudKorsnäs egna material, transporterades ned i Adapts trailers. Inför mässan tog vårt lager i Linköping emot alla leveranser av kundmaterial och koordinerade logistiken.

Behöver ni hjälp med monter till en mässa? Kontakta Adapt för mer information.

Skogsinspirerad mässmonter för VW på Lastbilsmässan

På uppdrag av Nine Yards tog vi fram en monterlösning för Volkswagen Transportbilar som ställde ut på Lastbilsmässan på Elmia. Nine Yards stod för grunddesignen av montern och Adapts uppdrag var att arbeta ut designen i detalj, rita upp lösningen i 3D samt att producera, bygga och demontera montern.

Montern innehöll många detaljer som var konstruerade i naturmaterial. Exempelvis den här baren klädd med trädstammar.

Monterlösningen, som var stor och luftig, var inspirerad av skog och natur. Vi levererade en helhetslösning med allt som krävdes för byggnationen; matta, bakgrundsvägg med print, 3D-loggor, olika dekorelement och specialbyggnationer, samt truss och ljussättning.

Eldstad av dekormaterial
Självklart skall man också ha en lägereld i mässmontern!