Innovativ ljussättning under världspremiären av nya BMW-modeller

När BMW Group samlade försäljningschefer från hela världen för den interna världspremiären av sex nya bilmodeller för modellår 2024. Fick vi på Adapt möjligheten att visa hur duktiga vi är på att jobba med olika typer av ljussättning för att framhäva produkters visuella egenskaper. Att jobba med ljussättning som ger ett bestående intryck hos besökaren, vilket i sin tur skapar minnesvärda event är något vi gör väldigt bra. Det exklusiva eventet hölls i vår rymliga studio på Fotografiska i Stockholm och genomfördes tillsammans med den tyska byrån Die Favoriten. 

headlight of BMW car

Die Favoriten och BMW Group valde vår studio då de ville ha en central studio nära Stockholms innerstad. Eftersom det flög in besökare från hela världen ville man att det skulle vara lätt att ta sig till studion från Stockholm centralstation. Studion behöver även vara tillräckligt stor för att rymma alla deltagare, och samtliga sex bilar utan att det känns trångt. I och med att det var världspremiär för bilarna ville man visa upp bilarna i en inomhusmiljö bortom allmän beskådan. 

Vår helhetslösning inkluderade även teknik i form av ljud och bildteknik samt dekor, personal, projektledning och scenproduktion. För att lyfta fram bilarnas visuella egenskaper jobbade vi med en noga planerad ljussättning. Tack vare våra duktiga ljustekniker och Die Favoritens duktiga kreatörer lyckades vi skapa ett effektfullt event i paritet med de nya, unika bilarna. 

I vår feedback från kund fick vi höra att de var väldigt glada och nöjda med vårt arbete och att vi är flexibla och kompetenta. Det gläder oss så klart!

LED-skärm för TV och film när Polestar spelade in reklamfilm för Super Bowl

Adapt levererade LED-skärmar för TV och film när biltillverkaren Polestar spelade in en reklamfilm inför lanseringen i USA. LED-skärmarna använde vi som ljussättning för att skapa snygga och visuella specialeffekter i bilens lack. Reklamfilmen sändes under Super Bowl som är en av de största TV-händelserna i USA med över 99 miljoner tittare.

När den svenska biltillverkaren Polestar skulle lansera en av sina modeller på den amerikanska marknaden spelade de in en reklamfilm med visuella specialeffekter. Det var en stor satsning eftersom reklamfilmen skulle sändas samtidigt som Super Bowl. Det är finalmatchen i National Football League (NFL) och är en av årets största tv-händelser i USA.

Digital ljussättning för visuella effekter

För att få hjälp med att skapa snygga ljuseffekter i filmen vände sig deras produktionsbolag BRF (B-Reel Films) till oss på Adapt. På uppdrag av dem konstruerade vi en teknisk lösning för att ljussätta bilen och åstadkomma synliga ljuseffekter i form av rörelser och cirklar i bilens lack. Genom digital ljussättning, rätt kameravinklar, närbilder och naturligtvis en blankpolerad lack framkallades visuella effekter utöver det vanliga.

Led-skärmar levererade specialeffekterna

För att uppnå de önskade specialeffekterna använde vi oss av beMatrix LEDskin högupplösta LED-skärmar för ljussättning. Med hjälp av två större led-skärmar ljussatte vi bilen. Den ena skärmen på 20×4,5 meter var placerad bakom bilen. Den andra var hade storleken 8×10 meter och var monterad i taket ovanför bilen. Med led-skärmarna skapade vi ett naturligt ljus som kunde få fram de önskade specialeffekterna direkt i kamerorna utan efterbearbetning; rörelser, cirklar och reflektioner. Under själva inspelningen kunde ljuset enkelt justeras och förändras med en knapptryckning. Detta gjorde både inspelningen på plats och efterbearbetet snabbt och effektivt.

Installerade tekniska förutsättningar

Adapt ansvarade för att leverera en teknisk helhetslösning i projektet. Det har inneburit planering av teknik och rigging, ritningsunderlag och installation och drift av tekniken under filminspelningen.

Mistra Digital Forest digitalt och fysiskt möte på Fotografiska

Digitalisering är högaktuellt även i något så fysiskt som det traditionella skogsbruket – där man nu använder de digitala möjligheterna både i och utanför skogen.

Forskningsprogrammet Mistra Digital Forest arrangerade sin senaste konferens som ett Hybridmöte på Fotografiska. Där mötte 12 olika talare 100 fysiska gäster samtidigt som hundratals tittare också anslöt digitalt.

Vi på Adapt fick förtroendet att leverera en helhetslösning med teknik, personal och grafik för WatchOut och livesändning. Stort tack till alla inblandade för ett riktigt fint samarbete.

Med projektionen på väggarna i Fotografiskas lokal Annie kan man skapa en effektfull inramning

Installation och drift av teknik i den svenska EXPO2020 paviljongen i Dubai

På uppdrag av Utrikesdepartementet har Adapt varit delaktiga i genomförandet av världsutställningen EXPO2020 i Dubai. I över tre års tid har vi arbetat med projektet och den svenska paviljongen i Dubai. Vårt uppdrag har varit att planera, installera och drifta all AV-teknik för scenerna samt event- och konferensvåningen. Under de 6 månader som utställningen pågick genomförde vi drygt 250 event i paviljongen.

Världsutställningen EXPO2020 har pågått mellan den 1 oktober 2021 till och med den 31 mars 2022. Temat för utställningen har varit Connecting Minds – Creating the Future med inriktning på möjligheter, mobilitet och hållbarhet. Den svenska paviljongen the Forest, återfinns i den del av utställningen som belyser hållbarhet. Det är en klimatsmart byggnad helt i trä med syfte att visa svensk innovation, hållbara lösningar och samtidigt inspirera till en grönare omställning. Det är fler än 190 länder som under världsutställningen varit representerade i Dubai . 

Det som slagit mig mest är hur flexibel, snabb och samarbetsvillig Adapts personal är – även när vi kommer med många snabba uppdrag och ändringar

Ludwig Daver, Deputy Commissioner General, EXPO2020

Installation av tekniska lösningar för svenska paviljongen

Under världsutställningen har vi tillsammans med våra kollegor på CT genomfört fler än 250 event i paviljongen; fysiska, digitala och hybrida. Det har varit alla olika typer av projekt med allt från enmanspresentationer på scen till fullskaliga livesändningar, modevisningar och produktlanseringar.

Det vi har gjort i paviljongen är att installera alla typer av AV-utrustning vilket innebär ljud-, ljus- och videoutrustning samt streamingteknik. All teknik har varit uppkopplad via ett nätverk som hanteras genom kontrollsystemet BLOCKS. Därmed har vi kunnat styra all uppkopplad teknik från en och samma mjukvara. Med BLOCKS har våra tekniker och paviljongens personal enkelt kunnat styra all teknik från sina vanliga mobila enheter; mobiltelefoner, surfplattor och datorer.

Så här styrde systemet BLOCKS all installerad teknik i den svenska paviljongen i Dubai

Hybridmöte allt viktigare för kommunikationen

På plats i paviljongen the Forest i Dubai är Ludwig Daver, Deputy Commissioner General, för EXPO2020. Enligt honom går det inte går att överskatta värdet på det som Adapt tillfört det svenska deltagandet. Det är många saker som deltagarna varit tvungna att hitta nya vägar för och göra annorlunda på grund av pandemin. Till exempel så har företagen inte haft möjlighet till att bjuda in så många medverkande till Dubai och därför har hybridmöte blivit en allt viktigare faktor. Med hjälp av Adapts teknik, kunskap och erfarenhet har de istället kopplat ihop talare från hela världen med event- och konferensvåningen här i Dubai. Därigenom har deltagarna kunnat medverka på möten och konferenser på världsutställningen trots att de befunnit sig på andra sidan jorden.

Ludwig Daver berättar hur samarbetet med Adapt fungerat

Starkt lagarbete i den svenska paviljongen

Det har varit en spännande tid och något som präglat arbetet har varit den starka lagkänslan bland dem som jobbat i paviljongen. Ludwig berättar att det också har ställt stora krav på samarbetet för att bygga upp och driva event- och konferensdelen. De som jobbat på plats i den svenska paviljongen har mer eller mindre bott inne på mässan. Arbetet har hela tiden varit föränderligt och de har inte vetat vad som ska hända från den ena stunden till den andra. Därför har flexibilitet varit nyckeln till ett väl fungerande lagarbete för att kunna lösa alla uppgifter tillsammans.

Ett projekt i världsklass

Vi på Adapt tycker det har varit otroligt roligt och spännande att vara del av ett så stort och betydelsefullt projekt. Därför har det också varit extra motiverande att få bidra med det vi kan bäst. Vi har delat vår kunskap och erfarenhet av teknik, installation och livestreaming samt hur fysiska möten blir digitala. Därigenom har vi varit delaktiga i att sätta strukturen och skapa förutsättningarna för att alla skulle kunna genomföra både fysiska möten, hybrida event och helt digitala sändningar. Stort tack till alla kollegor, partners och kunder som vi har haft glädjen att arbeta med.

ROKLive EMEA 2022, ett event i världsklass

Under fyra dagar i oktober levererade Adapt i samarbete med Svenska Mässan Gothia Towers de audiovisuella lösningarna till eventet ROKLive EMEA 2022. Fyra dagar fyllda med laborationer, demonstrationer, digitala sändningar och inspirationsföreläsningar. 

Rockwell Automation är världens största företag inom industriell automation och har funnits sedan 1901. De är idag verksamma i över 100 länder och har över 

25 000 medarbetare över hela världen.

Mötesplats för innovatörer

ROKLive EMEA samlar över 700 innovatörer inom drift, underhåll, konstruktion och teknisk innovation. Syftet med eventet var att visa upp sina produkter och berätta om hur Rockwell Automations intelligenta enheter och mjukvarulösningar kan förändra hur industrin ser på industriell automation. 

Programmet för konferensen innehöll intressanta talare och föreläsare så som Christer Fuglesang med flera. Christer berättade sin spännande historia och om sin relation till Rockwell Automations. 

Många lokaler och mycket teknik

Kongresshallen användes för de större konferenspassen. I lokalen riggade vi upp en 24×4,5 m vinklad projektionsyta bestående av 3st helvita projektordukar. Projektionen gjordes med 3st Christie Boxer 4K30 projektorer. Ytan under dukarna fylldes med scendekor i form av ROKLive loggan utskuren i frigolit stående på 1 m höga scenpodier. Scenen kompletterades med en effektfull ljussättning bestående av rörliga armaturer som placerats ovanför scenen och på scengolvet.

Som komplement till projiceringen hade vi en kameralösning på plats för att alla i lokalen tydligt skulle kunna se vad som hände på scenen. Vilket uppskattades av publiken på plats.

Breakout rum

Under dagarna användes ett stort antal breakout rum för demonstrationer och laborationer. Till dessa levererade vi en bild, ljud och ljuslösning anpassad efter rummens storlek och behov. För att hjälpa till med all teknik hade vi en tekniker på plats i varje rum.

Expo

Parallellt med konferensen anordnade Rockwell Automation en mässa i H-hallen, Adapt levererade en högupplöst LED-skärm med en pixelpitch på 2,5 mm. LED-skärmen monterades i en konstruktion byggd av BeMatrix ramar, i vilka vi även satte upp print på de ytor där LEDskin panelerna inte täckte.

Studio Adapt

Rockwell passade även på att hyra vår studio som ligger i samma byggnad som Svenska Mässan. Här spelade in spännande paneldebatter mixat med föreläsningar om nya produkter. Materialet filmades med en trekameralösning och kommer dyka upp i deras sociala mediekanaler efter att eventet är över.

Festkväll

Under den sista kvällen av ROKLive hissades läktarna upp i taket och lokalen förvandlades till en festlig middagssittning för alla deltagarna. Temat för kvällen var det svenska musikundret. Bandet för kvällen spelade musik som alla kunde sjunga med i och känna igen. Musik från Abba, Roxette, Ace of Base med flera framfördes från scenen.

För att förstärka festkänslan hissades discokulor som var 1 m i diameter upp framför scenen.

Skala upp när det behövs

För att lösa alla delar av det här projektet hade vi en personalstyrka på 45 personer bestående av projektledare, tekniker och byggpersonal på plats. En av alla styrkor med Adapt är att vi kan skala upp när det kommer projekt som kräver det.

Enento skapar ett unikt hubmöte i världsklass med vårt koncept Cinema Connect

Företaget Enento genomförde ett stort hubmöte och med hjälp av biografer kopplade de samman sina anställda runt om i Norden. Sändningen bjöd på en blandning av inspirerande samtal, föreläsningar och förinspelat material. I de olika salongerna kunde deltagarna luta sig tillbaka i sköna fåtöljer och njuta av en bioupplevelse utöver det vanliga.

Vi har tillsammans med kommunikationsbyrån Koncept & Event genomfört ett fantastiskt projekt med vårt koncept Cinema Connect. På uppdrag av deras kund Enento producerade vi en konferens i form av ett stort hubmöte. Sammanlagt deltog 450 av deras anställda över hela Norden. Sändningen utgick från vår Studio Large på Västmannagatan i Stockholm och streamades därefter till biografer i de tre huvudstäderna Oslo, Stockholm och Helsingfors.

Hubmöte på biograf
Enento genomförde ett stort hubmöte med biografer i Oslo, Stockholm och Göteborg.

Ett miljövänligt alternativ

Kommunikationsbyrån Koncept & Event kontaktade oss på Adapt med uppdraget att skapa en stor konferens åt deras slutkund Enento. Anledningen till detta var att företaget har växt både i antal anställda och kontor genom en sammanslagning med andra verksamheter runt om i Norden. Avsikten från början var att skapa en fysisk sammankomst men med tanke på både ekonomi och miljö så beslutade sig arrangörerna istället för att använda vårt koncept Cinema Connect.

Studion för ett hubmöte
Hubmötet leddes från vår Studio Large i Stockholm.

Ett biobesök utöver det vanliga

Eventet innebar att vi kopplade samman biografer i Oslo, Stockholm och Helsingfors. Alla gäster fick en inbjudan utformad som en klassisk biobiljett. Arrangörerna livesände sedan direkt från studion i Stockholm till de olika biosalongerna där deltagarna var samlade fysiskt. Temat för eventet var film- & superhjältar. Eftersom de digitala affischerna i biografernas foajéer brandades med eget material möttes besökarna av bilder på moderatorerna utklädda till just superhjältar. Väl på plats i biograferna bjöd vi alla gästerna på läsk och popcorn. I entrén hade vi även riggat en fotovägg framför vilken de kunde bli fotograferade tillsammans med sina kollegor.

Sändning för hubmöte
I de olika biograferna kunde deltagarna både ta del av sändningen och mingla.

Inspirerande och intressant fokus på innehåll

I studion på Västmannagatan hade moderatorerna förberett sig sedan tidig morgon. Där fanns representanter från Norge, Sverige och Finland. Livesändningen innehöll en blandning av introduktionssamtal, föreläsningar och förinspelat material. Ett uppskattat inslag i programmet var föredragshållaren Julien Bourrelle som var på plats i studion. Han föreläser om kulturella skillnader och hur dessa påverkar kommunikationen både på jobbet och i samhället. Syftet är att hjälpa företag ta till vara på mångfalden i organisationerna. Eventet avslutades med frågestund och efterföljande middag på respektive ort.

Det har varit så fantastiskt att jobba med detta projekt och få vara delaktig i att skapa ett så stort hubmöte. Det är verkligen något speciellt med att knyta samman så många människor över hela Norden. Vi tackar för ett gott samarbete och önskar både Koncept & Event samt Enento varmt välkomna åter.

PwC anordnade en interaktiv konferens med inspelning på Fotografiska i Stockholm

När de så äntligen blev dags att träffa varandra och nätverka på riktigt genomförde PwC en interaktiv konferens. Därmed fyllde de hybridstudion Annie på Fotografiska i Stockholm med engagerade och förväntansfulla medarbetare. Konferensen var en hybridproduktion och vi på Adapt stod för hela den tekniska leveransen.

För första gången efter pandemin fick de anställda på PwC äntligen träffa varandra och nätverka på riktigt. I hybridstudion AnnieFotografiska genomförde de därför en interaktiv konferens med deltagare från Norden och bland annat Tyskland.

På konferensen deltog även talare via länk som publiken kunde se på stora bildskärmar.

Interaktiv konferens med gäster

Från början var det tänkt att de endast skulle streama konferensen men under projektets gång tog arrangörerna beslut om att även ha fysiska gäster på plats i studion. Istället för en livestream så skapade de en interaktiv konferens som de även spelade in. Adapt stod för hela den tekniska produktionen.

Publik på interaktiv konferens
För att alla i publiken skulle kunna se och följa med i presentationerna användes flera stora bildskärmar.

Inspelning och teknisk produktion

För att fånga innehållet på konferensen från flera vinklar använde vi fyra kameror vid inspelningen. Vi hade levererat dekorbelysning till både lokalen och entrén. I entrén hade vi också installerat en projektor som visade deras logga. Utanför hade vi byggt en skylt med systemet beMatrix som välkomnade besökarna med både logga och tema för konferensen.

Interaktiv konferens för PwC
Publiken kunde via ett digitalt verktyg både svara på och ställa frågor med hjälp av sina mobiltelefoner.

Interaktivitet med digitalt verktyg

I studion genomförde de föreläsningar och panelsamtal samt att de även hade talare på länk. Där fanns en fysisk publik som via ett digitalt verktyg både kunde ställa och svara på frågor under konferensens gång. För att sätta stämningen i lokalen hade de även specialanpassade animationer som bakgrund på väggarna för de olika delarna av eventet. Utanför lokalen var det uppdukat med fika och mat där deltagarna kunde mingla i pauserna.

Konferens med deltagare
Det blev en mycket lyckad konferens för både arrangören och deltagarna.

Hybridproduktion är både fysisk och digital

Denna gång genomförde PwC konferensen som en hybridproduktion vilket innebär att den skulle vara snyggt producerad för att passa både i rummet och digitalt. Vilken fantastisk dag det blev för alla, både arrangören och deltagarna samt även för oss i produktionsteamet.

H&M genomförde en kickoff med fysiska deltagare och livesändning i studiorna på Fotografiska

När H&M genomförde en kickoff hade de både fysiska deltagare och digitala tittare. Deltagarna på plats fick njuta av talare och mingel i studiorna på Fotografiska i Stockholm. Samtidigt kunde deltagare på distans både se sändningen och lyssna på föreläsningarna via en helt vanlig webbläsare.

H&M genomförde en kickoff i studiorna Annie och EllenFotografiska i Stockholm. Denna kickoff var för anställda och innehållet handlade därför mestadels om det egna varumärket och hur de kan utveckla sitt arbete. 

Talare på scen på kickoff
Studiorna var digitalt brandade med H&M:s grafiska profil som projicerades på led-väggarna.

Många deltagare

Det var många fysiska deltagare som var med på detta event. Därför valde de att dela upp sig i två lokaler och både studio Annie och studio Ellen var således fullsatta av glada och förväntansfulla medarbetare från H&M.

Publik i studio på kickoff
Det var fullsatt i de båda studiorna Annie och Ellen på Fotografiska när H&M genomförde sin kickoff.

Brandade studiorna digitalt

Talarna fick därmed växla mellan lokalerna och alltså hålla sina föreläsningar två gånger, först i Annie och sedan i Ellen. I de båda lokalerna fanns en scen samt att de även kunde visa sina presentationer digitalt på storbildsskärmarna bakom. De båda studiorna var också digitalt brandade med H&M:s grafiska profil som projicerades på led-väggarna runt om i lokalerna. På denna företagskickoff hade de både externa och interna talare, paneldebatt, en liten workshop för deltagarna och därefter mingel.

Redigeringsbordet i studio
I studiorna fanns också våra tekniker som övervakade den digitala sändning så att allting skulle bli så bra som möjligt.

Enkla och effektiva lösningar

Hela eventet livestreamades till deltagare som inte kunde närvara fysiskt. Dessa kunde istället följa kickoffen och ta del av innehållet direkt via en vanlig webbläsare. Trots en orolig omvärld där deltagare inte alltid har möjlighet att vara på plats finns det alltså enkla och effektiva lösningar. Med en digital sändning eller livestream kan du ändå nå ut med ditt innehåll till obegränsat antal tittare över hela världen.

Byggmax VD kommunicerade med sina medarbetare via en livesändning i vår studio

När Byggmax genomförde en livesändning för sina medarbetare befann sig deras publik utspridda på olika platser runt om i landet. Medarbetarna kunde därmed följa eventet digitalt och tog del av innehållet via en vanlig webbläsare. Kan det bli mer enkelt, effektiv och informativt?

Byggmax genomförde en digital livesändning i samarbete med kommunikationsbyrån Friends and Stories. Lokalen för det digitala eventet var vår Studio Adapt Large i Stockholm och bestod av en hel timmes livesändning. Byggmax är en byggvarukedja och består av 100 varuhus i Sverige. Den digitala publiken utgjordes därmed av Byggmaxs anställda. Detta eftersom livesändningen riktade sig till medarbetare som dessutom befann sig på olika platser runt om i landet.

Digital_sändning_i_studio
Byggmax VD talar framför led-skärmen i studion på det digitala eventet.

Livesänt event med digital frågestund

Innehållet i denna livesändning bestod av information och det var framför allt Byggmaxs VD Mattias Ankarberg som talade. I studion gick han igenom årets siffror och budget samt även deras vision för framtiden. Därefter följde en 30 minuter lång frågestund där medarbetarna kunde ställa frågor via en chatt och få svar på dem direkt från studion.

Brandad studio gav ett proffsigt intryck

När du genomför en livesändning når du ut med samma information till alla dina deltagare samtidigt. I detta fall hade Byggmax valt att branda studion de befann sig i för knyta ihop innehållet med sitt varumärke på ett tydligt sätt. De hade varit noga med detaljerna så att allt i studion var enhetligt och därigenom gav ett proffsigt intryck. Den stora led-skärmen visade därför en bild från Byggmax varuhus som bakgrund i studion. Vår grafiker hade också hjälp till att branda moderatordisken med Byggmaxs logga.

Digitalt_event_i_studio
I mixerrummet på Studio Adapt Large satt tekniker och säkerställde att livesändning höll en hög kvalitet för både ljud och bild.

Hög digital kvalitet utan fördröjningar

Att genomföra en digital sändning i studio är ett enkelt, effektivt och informativt sätt att nå ut med sitt innehåll. Det betyder bland annat bättre ljud och bild utan förseningar. I detta fall var det även tvåvägskommunikation vilket innebar att deltagarna hade möjlighet att interagera med studion via en chatt. Därigenom kunde de ställa frågor och samtidigt få svar på dem direkt under livesändningen. Sammanfattningsvis blev resultatet en livesändning med snygg inramning och hög digital kvalitet utan fördröjningar.

Vi producerade Toyotas digitala utbildningsdag i vår studio i Göteborg

När Toyota skulle genomföra en digital utbildningskonferens gjorde de detta i vår Studio Adapt Large i Göteborg. Resultatet blev en digital konferensdag fullspäckad med spännande innehåll. 

Det var för tredje gången som Toyota Material Handling lät oss på Adapt producera en digital utbildningskonferens. Därmed var det också den 29:e i raden av utbildningskonferenser som de genomförde. Lokalen som de valt för att hålla deras digitala utbildningskonferens i var vår Studio Adapt Large i Göteborg.

Digital utbildningskonferens i studio
Samtal i studion på den digitala utbildningskonferensen i vår Studio Adapt Large i Göteborg.

Digital utbildningskonferens fullspäckad med spännande innehåll

Våra experter på Adapt har varit delaktiga i och stöttat kunden genom hela projektet. Temat för utbildningskonferensen var “Framtidens utbildare” och vårt uppdrag innefattade både projektledning och planering samt produktion och genomförande av själva konferensdagen. Vi producerade en heldagskonferens fullspäckad med innovationer, nya tekniker och spännande trendspaningar.

digital_utbildningskonferens_i_studio
Vi hjälper dig med allt för att du ska kunna skapa och genomföra ett riktigt bra event.

Fullständigt erbjudande för ett riktigt bra event

Våra kunniga och erfarna projektledare på Adapt hjälper dig med allt som du behöver för att skapa ett evenemang med tilltalande format och relevant innehåll. Därför erbjuder vi allt från koncept och innehåll till grafik, talarcoaching och produktion. Vi finns helt enkelt här för att du ska kunna genomföra ett riktigt bra event. 

Globalt digitalt event med fler än 5000 deltagare

Tänk dig ett globalt digitalt event med 252 talare, 5000 digitala deltagare och 498 nya matchmaking möten. Detta var resultatet av det digitala eventet Sweden Innovation Days 2022 när det genomfördes i Studio Adapt Large. Visst låter det spännande?

Sweden Innovation Days var ett globalt digitalt event som engagerade företag över hela världen. Det var arrangörerna Utsikt Kommunikation och Vinnova som anordnade eventet. Det genomfördes under fyra hela dagar i Studio Adapt Large i Stockholm samtidigt som det livesändes digitalt. Det var miljön som stod högst på agendan på detta digitala event. Över hela världen kunde företag ta del av innehållet via tre olika plattformar. Syftet var att samla företag för samtal och diskussion och därigenom hitta lösningar för att uppnå FN:s klimatmål Agenda 2030.

Talare i studio
Här ser du en av talarna på det globala digitala eventet i Studio Adapt Large i Stockholm.

Digitalt event skapar nya möjligheter

Arrangörerna till Sweden Innovation Days 2022 riktade sig till företag och framför allt var det Svenska företag som medverkade. Totalt var det mer än 5000 deltagare som följde eventet digitalt i 97 olika länder. Sammanlagt innehöll det också 252 talare och av dessa var 94 stycken med på distans och talade via länk som var uppkopplad till studion. Sändningen bestod av multipla scener som streamades till flera olika plattformar. Till exempel så satt det en fysisk publik i paviljongen i Dubai och tittade på storbildsskärm. På youtube kunde tittarna ta del av innehållet via Vinnova och Energimyndighetens kanaler. Deltagarna hade även möjlighet att logga in digitalt via en interaktiv mötesplattform och därigenom välja vilka delar de ville följa. Samtidigt kunde de också skapa nya intressanta samtal och diskussioner. Sweden Innovation Days 2022 resulterade därför också i 498 nya matchmaking möten.

Storbildsskärm på globalt digitalt event.
Så här såg det ut i paviljongen i Dubai när det globala digitala eventet visades på storbildsskärm.

Det blev en global digital mötesplats

Ett globalt digitalt event har inga gränser, varken fysiska eller i antal deltagare. Med pandemier och stor klimatpåverkan i världen så var detta en utmärkt lösning. Deltagarna kunde nu ta del av innehållet vart som helst ifrån. De kunde också interagera med varandra genom en digital och interaktiv mötesplattform. Därigenom kommer nu företagens samarbeten för miljön att fortsätta och ta nya riktningar. Det har varit så roligt att ha fått vara del av detta projekt. Vi ser fram emot nästa!

Mässornas mässa blev en hybridmässa med deltagaren i fokus

När bokmässan stod inför nya utmaningar ställdes den snabbt om. Istället blev det en hybridmässa där vi producerade och livesände direkt från mässan och vår Studio Large.

Bokmässan i Göteborg är en av de viktigaste årliga litteraturhändelserna i Sverige och kanske den mest omtalade och omskrivna mässan av alla. Den har alltid varit en viktig och oerhört populär samlingspunkt för svenska förläggare, författare och alla läsare. Men också för exempelvis utbildningsväsendet och bibliotek.

Gästsamtal sändes digitalt
Gästsamtal och intervjuer sändes digitalt från två olika studior.

Årets mässa fick en twist

Under pandemin ställdes bokmässan snabbt om till att bli digital. Årets mässa var den 23-26 september och fick en ytterligare twist; den blev en hybridmässa med deltagarupplevelsen i fokus. Under samtliga fyra dagar som mässan höll på levererade vi på Adapt produktion från två olika digitala studior, i tät och nära samverkan med Svenska Mässan Gothia Towers. Vi producerade och sände en lång rad program från vår stora Gothia Hybrid Event Arena samt från vår streamingstudio Large.

Hybridproduktion av mässa
Vid mixerbordet satt våra studiotekniker och såg till att innehållet var snyggt och sändningen gick smidigt.

Den hybrida bokmässan 2021 är ytterligare ett finfint bevis på värdet av vårt partnerskap med Svenska Mässan Gothia Towers och att ingenting är omöjligt.

På 24 timmar ställde Koenigsegg om från mässmonter till livesändning

I februari 2020 var en av våra Adapt-trailrar på väg ned till Geneve och den berömda årliga bilsalongen. Våra kollegor Eventkraft hade det tekniska ansvaret för Koenigseggs monter. På uppdrag av dem skulle vi leverera delar av den AV-tekniska lösningen.

På väg ned hörde vi att Coronaviruset börjat sprida sig i Europa. Än länge fanns dock inga indikationer på att bilsalongen skulle ställas in. Under tre intensiva dagar byggdes hela den tekniska lösningen upp och dag som natt ägnades åt finjusteringar och programmering.

Två dagar innan öppning, när i princip alla mässmontrar var färdigbyggda, kom beskedet alla fruktat för – mässan ställs in! Arbetet avbröts, hallarna tömdes på personal inför helgen och alla förberedde sig för att på måndag komma tillbaka för att påbörja demonteringen. Men inte i Koenigseggs monter. Där såg man möjligheter när andra såg besvikelse.

Livesändning för Koeningsägg. Här en stor LED-skärm med effekfull, rörlig bakgrund.
En stor LED-skärm skapade den effektfulla rörliga bakgrunden i montern

Montern ställs om till livesändning

Istället för att packa ihop ställdes montern snabbt om för inspelning och livesändning. Montern hade från början byggts för att lansera en serie nya sportbilar. När det inte längre gick att göra med fysisk publik så utnyttjades istället alla resurser på plats för att göra en helt digital lansering i en livesändning. Under 24 intensiva timmar programmerades all teknik om, filmer spelades in och klipptes ihop. Dessutom regisserades en 17 minuter lång lansering fram. 24 timmar senare gick man live. Och inte längre till en begränsad fysisk publik, utan till hela världen – som det enda deltagande företaget på Geneva International Motor Show!

Idag, ett år senare, har Koenigseggs lansering haft över 670’000 visningar enbart på Youtube, och långt fler om man adderar alla övriga kanaler. Det kallar vi en riktigt lyckad lansering! Vi på Adapt är fantastiskt glada för att vi tillsammans med Eventkraft fick vara med och genomföra det här projektet, som faktiskt var det första event som för vår del ställdes om från fysiskt till helt digitalt. Och vi är fortfarande mycket imponerade av Koenigseggs handlingskraft och mod! Det hoppas vi du blir också efter att ha sett den här filmen.

Teknik och personal till internationellt event – PiWorld i Göteborg

Adapt levererade teknik till det internationella eventet PiWorld som arrangeras årligen av företaget OSIsoft. När eventet 2019 genomfördes i Göteborg levererade Adapt en helhetslösning som förutom teknik också inkluderade tekniker och projektledning.

Det återkommande eventet #PiWorld lockar 1500 besökare från hela världen. Det genomfördes under sju intensiva dagar på Svenska Mässan Gothia Towers i Göteborg. Adapts uppdrag var att leverera en nyckelfärdig teknisk helhetslösning med tekniker och projektledning till den stora kongresshallen som rymmer 1500 deltagare. Vi levererade också teknik och personal till sju mindre break-out rum.

En 24×4,5 m kurvad projektionsduk användes för att visa presentationer och kamerabild

OSIsoft arbetar med att processa och presentera data och för dem är stora och tydliga bildytor mycket viktigt. För att säkerställa att deras material skulle kunna visas så tydligt som möjligt specialtillverkade vi en stor 24×4,5 m kurvad bildduk som monterades i bakkant på scenen. På den stora bildduken projicerade vi presentationer och kamerabild så att samtliga deltagare i lokalen tydligt kunde följa med på allt som hände på scenen.

Helhetslösningen som Adapt levererade inkluderade teknisk planering, ljud-, ljus– och bildteknik, kameraproduktion samt tekniker för genomförande.

Under dagarna höll ett större antal talare presentationer från scenen. I pauserna bjöds vi på underhållning från ett band med ABBA-tema.

Effektfull projektionsmappning på Wermland Opera har blivit adventstradition

Adapt har fått förtroendet att leverera projektionslösningen till Wermland Operas omtyckta projektionsmappning under flera års tid.

Projektionsmappning på byggnader
Med projektionsmappning kan man förvandla byggnader till effektfulla projektionsytor.

Projektionsmappningen på Wermland Opera sker varje år under en vecka i december, med start 1:a advent. Den har blivit en riktig tradition i Karlstad och besökarna åker långväga för att få uppleva den. Adapt har varit med sedan starten 2016 och har varje år levererat projektionslösning och mediaserverrar för uppspelning av material. Adapts personal har även säkerställt byggnation, konfigurering och mappning av fasaden.

Fasadshow med projektioner på hus
Wermland Operas fasadshow är en uppskattad adventstradition i Karlstad

Projektionen på fasaden genomförs med 3 st ljusstarka Christie Boxer 4K30 projektorer. Varje projektor har 4K upplösning och levererar hela 30’000 ansilumen i ljusstyrka. Uppspelningen av materialet sker från en WatchOut WatchMax mediaserver. Innehållet är skapat av Jan Branå på Eybrite, i nära samarbete med Wermland Operas musiker och ensemble.

Fasadshow och projektionsmappning på hus
Att projicera på fasader är ett spännande sätt att väcka gamla byggnader till liv på.

Effektfull scenlösning när internationell kongress genomfördes på Gothia Towers

I juni 2019 levererade vi på uppdrag av den spanska byrån The Market Room de audiovisuella lösningarna till eventet GSK på Gothia Towers i Göteborg. Under två intensiva dagar byggde vi upp scenografi och teknik i Gothia Towers E-hall och Kongresshall.

Kongresshall med gradängsittning
Eventet genomfördes i Gothia Towers kongresshall där gästerna kan sitta i gradäng.

I E-hallen, som användes för sittande konferens med runda bord, byggde vi upp en scenografi med vårt backdropsystem AV Drop. På bakgrunden som var 18×4 m stor kombinerades printat material med projektion.

Scenbakgrund med print oc projektion
Scenbakgrunden i E-hallen byggdes i Adapts flexibla system AV-drop.

Kongresshallen användes för de större konferenspassen. I lokalen riggade vi upp en 24×4,5 m stor kurvad AV Drop projektionsduk för att ge maximal synlighet för alla gäster i den kurvade sittningen. Projektionen gjordes med 8 st Christie Boxer 4K30 Projektorer som stackades dubbelt för maximal redundans.

Kurvad projektionsduk
En 24×4,5 m kurvad projektionsduk skapade en effektfull inramning och bakgrund på scenen.

Under projektionsduken placerades en kurvad högupplöst LED-skärm som användes som effektfull bakgrund till talarna och som komplement till projektionen. För att få heltäckande grafik som kunde gå både över projektion och LED-skärmen användes WatchOut mediaservers i kombination med Barco e2 bildmixersystem.

LED-skärmen var kurvad och användes på scenen
Under projektionsduken användes en kurvad LED-skärm för att ge en effektfull bakgrund till talarna.

Guldglittrande scenlösning för galan Gyllene Hjulet på Annexet

Gyllene Hjulet är en gala för sponsrings- och eventbranschen där årets bästa projekt presenteras och firas. På uppdrag av SES och Heja! levererade Adapt tekniklösningen till 2019 års gala. På Annexet byggde vi upp två olika områden; ett förmingel- och efterfestområde och en glittrande galascen.

Galan gyllene hjulet. Man står på den guldglittrande scenen.
Gyllene Hjulets guldglittrande scen skapades med både LED-skärmar och projektionsteknik.

I mingelområdet riggade vi upp en mindre scen med ljud-, ljus- och bildteknik anpassad för DJ och fest. Vid sidan om dansgolvet skapade vi en interaktiv VR-spelyta med integrerad LED-skärm på både insida och utsida. Inuti konstruktionen, som var byggd av det flexibla montersystemet beMatrix, kunde gästerna pröva sina färdigheter i VR-spelet BeatSaber.

Spelyta på gyllene hjulet
Interaktiv spelyta där gästerna kunde pröva sina färdigheter i BeatSaber framför en stor LED-skärm.

Galascenen anpassades för sittande gäster i långbord och utnyttjade hela Annexets bredd. Med 24 m projektionsyta och en 3-kamera produktion säkerställde vi att även gästerna längst bak i lokalen tydligt skulle kunna se innehåll och personer på scenen. Scendesignen skapades av vår ljusdesigner Michael ”Igge” Karlsson och innehöll förutom ett stort antal ljusarmaturer även våra nya LED-torn som kläddes med beMatrix LED-skin LED-paneler. All projektion och LED-teknik synkroniserades för att kunna visa grafik och effekter över hela scenytan.

Artistunderhållning på scen på gyllene hjulet
På scenen delades det inte bara ut priser, det fanns också plats för riktigt bra artistunderhållning!

För att ytterligare förlänga scenen och ta ut ljusshowen i lokalen placerades våra trådlösa LED-ljuskuber på borden. Kuberna kopplades till vårt ljusbord och programmerades för att bli en del i scenshowen.

Byggnation, show och demontering genomfördes under två intensiva dagar. Stort tack till våra partners beMatrix och GL Nordic som fanns med på plats.

3-rätters middag på galan gyllene hjulet.
Under Gyllene Hjulet galan åt gästerna en lyxig 3-rätters middag framför scenen.

Intensiva veckor när eventet Google Cloud Summit turnerade mellan Stockholm, München och Amsterdam

Google Cloud Summit är ett återkommande årligt event som genomförs i olika städer i Europa. Adapt har på uppdrag av byrån Wonder fått förtroendet att vid flera tillfällen stå för projektionslösning och leverera de tekniska lösningarna till eventen, både i och utanför Sverige.

Adapt levererade projektionslösning och teknik till internationell konferens
Adapt levererade ljudteknik, ljusteknik, bildteknik och personal till Google Cloud Summits scener.

Det senaste Google Cloud Summit genomfördes bland annat i Stockholm, München och Amsterdam. Eventen riktar sig till utvecklare och kunder som använder Googles molntjänster och lockar ca 3000 besökare per stad. Adapt levererade ljudteknik, ljusteknik, bildteknik och personal till de tre städerna. Under fyra intensiva veckor turnerade vi runt med personal och utrustning som garanterade samma funktionalitet i alla städer. Lösningarna vi byggde anpassades efter varje stads lokala förutsättningar.

Scenlösning med bildskärmar
Scenerna såg olika ut i alla städer eftersom de anpassades efter de olika anläggningarna.

I samtliga städer byggdes det upp en stor scenlösning där 3000 sittande deltagare kunde samlas. Scenen användes för keynote föreläsare och presentationer. Fokus låg på en stor och tydlig projektionslösning så att samtliga deltagare i salen kunde se både presentationer och kamerabild tydligt.

Projektionslösning för Google Cloud Summit. Projektor för event med Google
Även break-out rummen var snyggt designade med en grafisk bakvägg och projektion på ena sidan.

I varje stad byggde vi också upp 4 st break-out scener. De användes för mindre break-out sessioner med upp till 200 st deltagare i varje rum. Bildlösningen i rummen bestod av projektion eller LED-skärm, beroende på respektive rums lokala förutsättningar.

Under eventen byggdes det också upp ett partnerområde för utställare. Partnerområdet ljus- och ljudsattes för att vi skulle kunna skapa en stämningsfull miljö som tilltalade både syn och hörsel.

LED-skärm används som bildyta på event
I vissa av break-out rummen användes en högupplöst LED-skärm som fälldes in i scenväggen.

Helhetslösning för kongress inom digital marknadsföring på Waterfront

FEPE är en världsomfattande organisation som arbetar med digital utomhusannonsering. När de genomförde sin årliga kongress på Waterfront i Stockholm fick Adapt uppdraget att leverera en helhetsproduktion med ljud-, ljus- och bildteknik.

Scen på en konferens med stora bildskärmar. Helhetsproduktion levererad av Adapt.
Det var viktigt med stora bildskärmar på kongressen så att talarnas budskap tydligt skulle kunna ses av alla deltagare.

Eftersom FEPE arbetar med digital marknadsföring var det viktigt med en helhetsproduktion innehållandes stora bildytor och digitala budskap. Utmaningen på Waterfront är att kongresslokalen delvis är rundad vilket innebär att allt för breda dukar inte kan användas. Vi tog därför fram en bildlösning som bestod av vinklade kantlösa dukar som sattes ihop till en enda stor projektionsyta. Den totala storleken på projektionen blev imponerande 24 m bredd och 4,5 m höjd.

Stora bilddukar på scenen
De tre stora bilddukarna, som var sömlöst ihopsatta med varandra, användes för presentationer och kamerabild.

Internationellt event i Svenska Mässan Gothia Towers kongresshall

På uppdrag av Gothia Towers levererade Adapt en helhetslösning med teknik och personal till en 2-dagars konferens i kongresshallen.

Vår kund, ett stort internationellt företag, ville ha en scenlösning som skulle fungera både för konferens och middag med efterfest. Lösningen skulle lätt kunna förändras och anpassas efter olika teman under dagarna.

Scenlösning som användes för både konferens och fest.
Scenen användes för konferens på dagen och fest på kvällen.

Vi designade en scenlösning där vi använde oss av 3 st kantlösa projektionsdukar. Tillsammans gav de en total bildyta om 24×4,5 m. Projektionen skapade en effektfull backdrop till scenen samtidigt som det gav en stor bildyta för att visa presentationer, kamerabilder och grafik. Bildlösningen skapades med 3 st Christie Boxer 4K30 projektorer tillsammans med WatchOut och Vista Spyder X20.

Scen för artister och DJ
På kvällen användes scenen för underhållning och DJ.

Projektionen kompletterades av en effektfull ljussättning bestående av rörliga armaturer som placerats ovanför duken samt på scengolvet. Temat för kvällen var skandinaviskt norrsken, snö och is. Vi fångade upp temat på kvällen genom att använda våra Glaci isblock och isträd som belystes effektfullt med LED-armaturer.

Middagssittning i kongresshallen i Göteborg
I kongresshallen dukades lokalen upp med långbord så att alla hade god sikt mot scenen.

Sprudlande och sprakande SBCA gala i Stadshusets Blå Hallen

Swedish Beauty & Cosmetics Awards är Sveriges största och mest prestigefyllda gala för skönhet och kosmetik. Varje år i april följer hela skönhetsbranschen de svenska nomineringarna av det senaste årets produkter. På uppdrag av TI Group fick vi förtroendet att leverera en helhetslösning för gala med ljud-, ljus- och bildteknik för galans 10-års jubileum i Blå Hallen. Vi byggde också montrar och aktiveringar för sponsorerna i gyllene salen.

Fotovägg i Blå Hallen
När gästerna anlände fick de självklart fotografera sig vid en fotovägg.

Eftersom galan hölls i Blå Hallen, som i sig är en mycket vacker lokal, ville vi addera så få extra element som möjligt. Istället för att bygga en extra scen använde vi den befintlig trappan som scenlösning. Hela väggen bakom trappan projektionsmappades och användes som projektionsyta för grafik, bilder och effekter.

Väggen användes för projektionsmappning och effekter
Trappan i Blå Hallen användes som scen. Väggen bakom projektionsmappades för att visa grafik och effekter.

I mitten på väggen monterades en 8 m projektionsduk som användes för de filmer och inslag som behövde en klar och tydlig bild. Hela projektionen av väggen gjordes med två Boxer 4K30 projektorer i 4K-läge, vilket gjorde att upplösningen blev tillräcklig för att även mappa in projektionsduken i mitten utan att behöva addera en extra projektor.

Adapt skapade en helhetslösning för SBCA gala. Kombinationen av projektion och ljus gav en effektfull inramning
Projektionen på väggarna och ljuset i lokalen skapade en effektfull inramning.

I Gyllene salen, som användes för förmingel, utställare och efterfest, hjälpte vi sponsorerna med byggnation av montrar och exponeringar. Vi byggde också en nattklubb inramad av beMatrix paneler och vår 3,1 mm LEDskin LED-vägg.

Adapt skapade en helhetslösning för SBCA Gala. Gyllene salen användes för montrar och sponsorer
Gyllene salen användes för mingel och sponsorer. Där byggde vi upp flertalet montrar och en scen för DJ.

Varmt välkommen att kontakta oss om du är i behov av en helhetslösning för gala, event, konferens eller möte!

Autoexperten arrangerade After-Ski fest för 1600 gäster under Automässan

Under Automässan, som hölls på Svenska Mässan Gothia Towers, hade Autoexperten en av de största montrarna. En av mässans höjdpunkter var den stora fest som Autoexperten bjöd in till. Adapt fick uppdraget av AIE att leverera dekor och teknik till detta event och dess 1600 gäster. Eventet hölls i Gothia Towers F-hall som var uppdelad på en mingelyta och en middagslokal med flera olika scener.

Dekoris, isblock, isträd och dekorsnö
Entrén till eventet gick genom en gång gjord av isblock, isträd och dekorsnö.

Gästerna gjorde entré genom en gång med snöfall och isblock. Väl inne möttes de av en lokal dekorerad i After-Ski tema och en projicerad fond med rörlig grafik.

Eftersom takhöjden i F-hallen är ganska låg, ca 5 m, använde vi oss av bakprojektion för den 26 meter breda scenen. Det skapade en effektfull bakgrund som enkelt kunde ändras mellan olika scenframträdanden.

Scenens fond bestod av 24 m bakprojektion
Som bakgrund till scenen användes en 24 m bred bakprojektion som förändrades under kvällen.

För att gästerna längre bak i lokalen skulle få god närvaro och tydlighet förstärktes bildlösningen med 4 st delayskärmar samt kameraproduktion. All bildteknik kopplades in i ett stort bildsystem så att att samtliga bildytor skulle kunna styras och anpassas individuellt.

Ljudanläggningen bestod av ett större huvudsystem på vardera sida om scenen och ett antal mindre delaysystem längre bak. Det gav en god och jämn ljudbild i hela lokalen och fungerade väl för artisterna både när de stod på scenen eller rörde sig ute i publiken.

En rund scen i publiken.
I mitten av lokalen placerades en rund scen så att artisterna kunde flytta sig ut i publiken.

Ljusanläggningen bestod av rörliga armaturer på scenen och LED-belysning för ljussättning runt lokalen samt av middagssittningen.

Är du i behov av teknik till ett event? Eller annan hjälp? Välkommen att höra av dig till oss på Adapt.

Fest och festival på Nobelberget när SVT firade 60 fantastiska år

När SVT fyllde 60 år firade 1800 anställda tillsammans med en stor fest på Nobelberget. På uppdrag av WOW event fick vi förtroendet att planera och leverera en helhetslösning med miljö och teknik till denna fest. Temat var ”burning man möter melodifestivalen”, vilket innebar att gästerna rörde sig mellan flera helt olika områden med varierande mat, musik och känsla. Ett koncept som var riktigt spännande att få tolka och arbeta fram.

Miljöbelysning av fasad. Teknik till fest.
Nobelbergets fasad ljussattes effektfullt och bjöd in besökarna till en fantastisk kväll.

Rå, industriell känsla

Festen arrangerades på Nobelberget som består av rena och grova ytor perfekt anpassade för temat. Lokalerna består av ett före detta lager, en idrottshall, en utomhusgård och kontorslokaler/backstageområde. Eftersom lokalerna i sig har en rå och industriell känsla kunde vi med hjälp av teknik, projektioner och dekorelement snabbt förvandlas dem till effektfulla miljöer.

När gästerna anlände möttes de redan vid backen upp till Nobelberget av en ”festivalfålla” med höga eldkastare och stämningsfull bakgrundsmusik. Träd, buskage samt fasad var effektfullt ljussatta. Vid entréerna spelade ett akustiskt, ambulerande liveband musik samtidigt som gästerna gjorde entré in till ”lagret” eller ”hallen”.

Tack för ett jättebra samarbete som gav fantastiskt resultat! Utvärderingsmötet med kund var en fröjd, de var så nöjda!

Christine, projektledare WOW Event

Lagret, som är en före detta lagerlokal inklädd med pallställ, användes som lugnare mingelområde. Vi skapade med hjälp av 470 st glödljus och profilstrålkastare en varm och mysig känsla i skarp kontrast till den karga industrimiljön. Även scenen, som användes för lugnare framträdanden och Dj’s, gick i samma glödljustema. På ena långsidan projicerade vi grafik, effekter och livebild från stora scenen i Hallen.

Miljöbelysning av en lagerlokal med glödljus
Med 470 glödljus skapades en varm och spännande känsla i lagerlokalen

Från idrottslokal till konsertlokal och dansgolv

Hallen, som tidigare använts som idrottslokal, byggdes om till konsertlokal och dansgolv. På scenen blandades Dj’s med liveband och artister för att ge en riktig festivalkänsla. Olika detaljer i lokalen, balkarna i taket och dansgolvet ljussattes med LED-armaturer för att skapa en hård och klubbig känsla. En 26×6 m stor vägg användes som projektionsyta för grafik, effekter och information. Projektionen gjordes med 3 st Christie Boxer4K30 projektorer som styrdes från WatchOut 6 mediaserver.

Den stora hallen användes som konsertlokal. Adapt skapade en 26×6 m stor projektionsmappning på ena väggen.

På innergården byggde vi upp ett tält med svensk folkparkskänsla; ljusslingor i taket, gräsmatta på golvet och marknadsstånd med trätunnor för matservering. Tältet användes som ett lugnare matområde.

Mellan tältet och backstageområdet, en ca 20 m lång sträcka utomhus, skapade vi en paraplygång med ljussättning och värmare. Området fungerade som lätt väderskyddad transportsträcka mellan tältet och backstageområdet men också som rökområde.

Ljusatta paraplyer ramade in gången utomhus
Utomhus användes ljussatta paraplyer som väderskydd och effektfull inramning.

Avslutningsvis byggde vi upp ett lugnt och mysigt backstageområde i Nobelbergets före detta kontorslokaler. Här spelade ett Jazzband lugn bakgrundsmusik samtidigt som man kunde konversera sina bekanta från botten av en djup fåtölj.

Miljöbelysning på backstageområde
Backstageområdet inreddes med möbler och ljussättning för att skapa en mysig känsla och inramning.

Stort tack till WOW och alla partners för ett fint samarbete.

Arrangör & koncept: WOW event
Videomaterial: Unreel
Foto: Viking Grandin

Gala och award show för Sector Alarm på Clarion Post i Göteborg

På uppdrag av Hansen genomförde Adapt Sector Alarm Awards på Clarion Post i Göteborg. En galakväll för 500 personer med presentationer, prisutdelningar, musik och underhållning i alla dess former.

Önskemålet från vår kund var att vi på ett kostnadseffektivt sätt skulle skapa en flexibel och effektfull scen- och tekniklösning som ”tog för sig” i lokalen. Den skulle också fungera som vacker bakgrund till middag, spännande inramning för olika artistframträdanden samt presentationsyta för talare.

Adapt hjälpte till med teknik för event. Scenlösning under företagsevent
Scenlösningen fyllde lokalen med känsla och inramning

Utifrån önskemålen ovan tog vi fram en scenlösning med 3 st bakprojektionsdukar som tillsammans bildade en 20 m bred bakgrund. Dukarna ramades in med vita galatyger och hela scenen kläddes in med röd matta. Med projektioner skapade vi sedan en scenfond som kunde förändras med en knapptryckning. Under middagen visades instagrambilder från kvällen live, vid artistframträdanden kompletterade bakgrundsgrafik scenshowen och när det var dags för olika talare visades deras presentationer på sidorna.

Projektion bakom scen
De 3 stora projektionsdukarna bildade tillsammans en 20 m bred scenbakgrund.